Reseskildringen hämtad ur Gästboken

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Fredag den 27 april 2001 10.50
Meddelande:
Hemma igen! Gästboks arkiven kan nås från framsidan. Tack för alla inlägg och mail vi fick under vår underbara resa, ha det så bra och sköt om er. /Pär och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers (eng)
Datum: Fredag den 27 april 2001 10.48
Meddelande:
Home again, you can find the archive of the gustbooks on the home page. Take care. /Pär and Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 7 april 2001 1.33
Meddelande:
Hejsan! Kommentaren om layouten forstod vi inte riktigt, kan det vara 1:a april kanske?!? For sarskilt snyggare layout har det aldrig varit... Vi har nu kommit till Orlando, skont att komma till civilisationen efter nastan 2 manader i Syd Amerika. Imorgon ska vi aka och titta pa en uppskjutning av en rymdfarja. Gastbokens inlagg fran Mars finns under arkiv. Nagra filmer fran Galapagos finns nu pa natet, bilder med kommentarer kommer om nagra dagar. Vi far ofta fragan om vad vi tyckt varit bast - det ar valdigt svart men vi har gjort ett forsok att lista dom 12 basta sakerna pa en sida som vi kallar "Våra topp 12 upplevelser" /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Måndag den 19 mars 2001 1.40
Meddelande:
Hejsan! Allt ar bara bra, befinner oss nu i Quito, Ecuador. Det ar regnigt och kallt, alla butiker tom bokhandel och kiosker har vakter med pump-hagel-gevar. Lite bissart! Dessutom har man US dollar som sin lokala valuta sedan en manad tillbaka... Nu har vi lagt upp 9 nya sidor med bilder bla fran Peru. Vi nadde max gransen pa passagen (20 Mb) och maste ta bort filmsnuttarna. Vi jobbar pa att fa mer plats - det kanske inte lyckas sa om nagon har mojlighet att hjalpa oss - maila par.fack@telia.com. Som ni kan se i var "future trip plan" sa finns lite forandringar. Vi har forutom att ha bokat resa till djungeln och Galapagos aven bokat om resten av vara flygbiljetter. Ha det, skot om er. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Fredag den 9 mars 2001 5.00
Meddelande:
Hej igen! Nu finns gastboks arkivet for februari uppe samt bilder fram tom Rio. Efter en intressant dag i Lima dar vi forutom att fixat rundresa till bla Mucho pitcho (gamla Inka staden) sa har vi gjort en rejal rundtur i Lima. Imorgon bitti flyger vi till Cusco och borjar var ¨Inka inlevelse¨. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Torsdag den 8 mars 2001 1.59
Meddelande:
Har nu lamnat Hakan i Rio, han ar pa vag hem, vi mellanlandar just nu i Santiago pa vag till Lima, Peru. Vara tva veckor tillsammans har varit underbara och vi far passa pa att gratulera Hakan som vann den sista "Chicagon" pa 4 Ess och en Kung... Allt ar bara bra, mer bilder samt Gastboksarkivet for mars kommer inom kort upp pa hemsidan. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.13
Meddelande:
Flygresan var intressant i två aspekter, man visade filmen "Charlie Angels" - gå inte och se den för den är helt värdelös. Det andra var vår mellanlanding i Sao Paulo i Brasilien, vi har aldrig sett någon sån stor stad - den verkade aldrig ta slut. Väl framme i Rio så gällde att få koll på den lokala kursen och bestämma vad taxiresan fick kosta till hotellet. Naturligtvis försökte vår vänliga mottagare att lura oss men vi stod på oss och prutade så dom nästan inte ville köra oss - vi börjar bli luttrade speciellt när man kan läsa Lonley Planet som är en fantastisk resebok som man får många tips från. Väl framme på hotellet så träffade vi Håkan och hade lilla julafton med alla saker från Sverige.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.11
Meddelande:
Efter en natt i La Sarenas åkte vi söderut igen, Vino Del Mar var målet. Staden är sammanväxt med Valdeparadiso som är den största hamnstaden i Chile, . I Vino Del Mar var det mycket aktivitet, folk stod ikring det största hotellet som var avspärrat. Efter några försök att hitta någon som kunde engelska fick vi veta att musik festivalen som skulle börja inom någon dag hade redan fått några "stjärnor" till staden. Vi såg en men hade ingen aning om i vilket band han spelade. Däremot såg vi Jupiter och fyra av 16 månar samt Saturnus allt for 500 pesos. Sista natten tillbringade vi i Santiago, två äventyr hann vi med. När vi skulle åka tillbaka till flygplatsen med hyrbilen på eftermiddagen så gjorde bristfällig skyltning att vi fick en liten tur på ca 9 mil helt i onödan... Vi sa till varandra att det var väl en jävla tur att vi inte hade bråttom till flyget utan skulle flyga ut först nästa dag. Hotellet arrangerade transport, vi hade bett dom boka en taxi, det var en hotell anställt som (troligtvis i sin egen bil) skjutsade oss. Bungy jump är spännande och känns lite pirrigt men att åka med denna man var riktigt skrämmande. Vi kryssade mellan bilar och stenkanter och det bar sig inte bättre att vi smällde mot en stenkant med koner. Strax därefter så stannade han bilen och faktum var fastställd, vi hade en andra punkteringen under vår resa. Han sa på knagglig engelska att det skulle ta 5 minuter - vi tänkte att "det kan du ge dig fan på att vi ska se till" så vi drog fram verktyg och domkraft. Dessa var undermånliga och det faktum att man aldrig byter till vinterdäck gjorde att Pär i sina försök att knacka loss fälgen slog av fälgkorset och däckbytet var historia... Efter mycket vinkande så stannade en taxi och vi lyckades ta oss till flygplatsen i tid till incheckningen.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.09
Meddelande:
När vi väl kom till Santiago så hyrde vi en bil - den sista som fanns att uppbringa. Trots dygnets sena timma (ca 23.00) styrde vi kosan norrut mot en ort i kanten av bergen som heter Los Andes. Vi kom fram ca 01.00 och det var intressant att checka in då personalen inte pratade någonting annat än spanska. Med teckenspråk klarar man sig långt - nu förstod vi hur vår far klarat sig under sina resor... Dagen efter åkte vi upp i bergen, till en skidort som heter Portillo - precis på gränsen till Argentina. Portillo är en anläggning som på många sätt påminner om Högis i Sälen, byggnaden, vänligt, ligger på en höjd där det inte växer träd. Vi befann oss på 3100 meters höjd, berget några kilometer bakom oss på Chile sidan sträcker sig 6600 meter och berget några kilometer in på Argentina sträcker sig 6900 meter. Vi hade fria mil på bilen och det hade vi för avsikt att nyttja, vi fortsatte upp till öknen. Närmare bestämt den gamla spanska staden La Serenas som ligger 47 mil norr om Santiago. Detta visades sig vara en otroligt trevlig och mysig stad, ett ställe som man skulle kunna stanna länge i. Schemat tillät inte det men intrycken var många, inte bara från den nya dubbelfiliga motervägen upp med alla dess försäljare längs vägen. En bit ytterligare norrut finns en ort där det aldrig har regnat,(aldrig någonsin) ganska fascinerande...

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.08
Meddelande:
Efter ha blivit "strandsatta" på påskön - vi åkte medvetet lite tidigare till Påskön då Tahiti inte riktigt var så bra. Väl på Påskön så såg vi ön och kände oss redo att åka vidare redan på måndagen den 12/2 men planen var fulla så vi kom inte över till Santiago förrän på lördagen den 17/2 - då vår ursprungsbiljett var bokad. Väl på flygplatsen insåg vi att det var ca 50 personer som redan hade varit där och checkat in på "standby" för att försöka åka tidigare. Påskön är en fantistisk ö, sevärd på alla sätt och vis men 3 dagar räcker och det inser man när man kommit dit. Ön har trots sin befolkning på 3500 personer, 28 st poliser och drygt 30 taxibilar - lite roligt och annorlunda. Dessutom finns det troligtvis 3500 st hästar vilka strosar omkring och betar gräs längs vägarna, även inne i byn. Vi tog det ganska lungt, stressade ner från vårt "hårda" arbeta att resa. Vi dök en dag, kul med en dykledare som bara pratar spanska!! Tack vare en tjej från Schweiz som också var med och dök förstod att vi skulle dyka genom grott passager först på 19 meters djup och sedan ned till 35 meters djup. Pär som är ganska färsk kände att det var skönt att ha "storebror" med sig och sa till Olle att "om jag tecknar gå inte djupare" då stannar vi och låter dom andra gå ner. Men när vi väl var nere så gick allt bra och vi följde med ner till grott passagen på 35 meter. Dyket var bra, otroligt bra sikt och inte så kallt i vattnet som vi hade befarat.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Söndag den 11 februari 2001 19.29
Meddelande:
Nu ar vi i Rapa Nui (Easter Island). Ett helt fantastikt stalle som ligger 1900 km fran nagon annan bebodd o (Sverige ar 1500 km langt). I gar akte vi runt med en amerikansk guide, barnbarn till en av arkeologerna som var med och gravde ur nagra av moai(statyerna) tillsammans med Heyerdahl. Det finns over 800 stycken statyer som star och ligger runt hela denna vulkan o. Vi sag bla berget dar dom hogg ur statyerna. Dar den storsta var 21 meter lang och vagde ca 150 ton. Medelstorleken ar ca 8 meter och anstiktet utgor 2/5 delar av statyn. Sa fort vi kommer over ett fotolabb och en scanner sa kommer bilder. Enligt vara biljetter ska vi aka harifran den 17e men vi ska forsoka komma ivag lite tidigare (det finns inte mycket mera att se pa denna lilla o) for att istallet kunna se mera av Chile. Flygen ar dock fullbokade (4 st i veckan) sa vi far se hur det gar. /Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Fredag den 9 februari 2001 5.31
Meddelande:
I ett regnigt Papeete, Tahiti med fem timmar innan planet gar till Pask On kanner vi oss redo att lamna soderhavsoarna efter totalt 16 dagar. Tahiti och Nya Calidonien kan vi tyvarr inte rekomendera. Maten ar bra men priserna ar ett skamt. Bora Bora var fantastikt pa manga satt. Fantastikt dyrt men ocksa otroligt vacker och lyxigt. Cook Island, helt perfekt! Lugnare, trevligare manniskor, prisvart och engelssprakigt vilket underlattar i kontakten med lokalbefolkningen. Med MC-kort och dykar-cert lamnar vi nu beacherna och franskan for spanskan och kulturen pa Pask On. Halsningar Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Tisdag den 6 februari 2001 2.17
Meddelande:
Cook Islands (öarna) ar ett facinerande stalle, man kan snacka sig till motorcykel korkort och till och med Astma Par fick ta dyk cert!!! Det ni Pernilla och Erik - nu ar det slut pa det ök-namnet. Hur gick nu detta till? Val har maste man ga till Polisen och visa upp sitt korkort och kopa ett lokalt korkort. For att fa kora moped kravs egentligen A korkort (MC). Om man inte har det maste man kora upp... Men da vi ar hyfsat munviga sa lyckades vi fixa ett AB kortkort aven at Olle utan uppkorning. Vad galler dykningen sa hade dom ett mer Svenskt satt att se pa saker och ting och Pars lakarintyg var OK, inte som i Australien. Sa efter nagra dagar har aven Olle MC korkort och Par har ett dyk cert (var ner pa 25 meter och sag en Haj under sista dyket i morse). Ovrigt allt val, flyger tillbaka till Papeete imorgon kvall. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Torsdag den 1 februari 2001 7.26
Meddelande:
Efter nagra helt underbara dygn pa Bora Bora Lagun Resort, dar frasen "Man har ju haft det samre" hordes ett par ganger, ar vi nu i Papeete nagra timmar innan flyget till Rarotonga, Cook Islands. Allt ar val. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Tisdag den 30 januari 2001 1.34
Meddelande:
Allt ar val. I eftermiddag aker vi till Bora Bora i 3 dagar, en av Tahitis oar - kand for oss fran en monolog som handlade om flaggor och lakan... Vi ska bo i en bungalow over vattnet och rumsbordet sags ha glasskiva sa att man ser fiskarna. Det ar dyrt men vi kande att nar man val ar har sa far man offra sig... Direkt efter Bora Bora aker vi till Cook Islands i 6 dagar som ligger ganska nara (2 timmars flyg) men tillhor Nya Zeeland. Efter det blir det Paskon. Du Erik, tack for omtanken (later som perfekta jobb for oss) men jobba kanns inte aktuellt an pa ett tag. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Söndag den 28 januari 2001 0.54
Meddelande:
Befinner oss just nu i Papeete - klibbigt varmt, dyrt som stryk och lite halvt otrevliga fransktalande invanare. Ganska stor omstallning fran ett helt fantastiskt Nya Zeeland som vi nyligen lamnade. Vi funderar som bast pa att andra om lite i vara bokningar - ev. aka till Cook Islands... Igar kvall (lordag kvall den 27 jan) akte vi fran Nya Caledonien for att landa har i morse (lordag morgon den 27 jan) - lordag hela veckan kanns det som... /Par o Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The - Brothers
Datum: Fredag den 26 januari 2001 5.17
Meddelande:
Hej pa er.. Vi har nu varit ett dygn i Nya Calidonien i varma, vackra och fuktiga Soderhavet. Har i den franska delen ar det dyrt, till och med dyrare an i Sverige. Mobilen fungerar inte och det ar svart att hitta internet stallen. Vi aker harifran redan i morgon den 27/1 till Tahiti. Vi har rakhyvlar men oxa semester... Halsn Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Måndag den 15 januari 2001 7.55
Meddelande:
Efter att ha lamnat familjen i Aukland flog vi ner till Queenstown pa den sodra on. Olle utan sin alskade Nokia 9110 comunicator som nu ar pa renovering i Stockholm. Val i Queenstown blev vi sjuka, Olle rejalt i feber i fyra dagar. Nu saknandes bade svensk magnesyl och Nokian. Queenstown ar en bland hoga berg otroligt vackert placerad alpby med ca 7.000 invanare och turister i tusental. Vadret vaxlar fran shorts varmt till regn och sno pa fjalltopparna. Val lite friskare men med hosta borjade vi beta av alla de olika aktiviteterna som finns i detta aderalinets Mekka (kolla bilderna). Olle o Par.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Sydney och lite historia forts.
Datum: Tisdag den 26 december 2000 6.24
Meddelande:
I the Rooks bosatte sig sålunda de första vita människorna på denna nya kontinent. Namnet Syndey kommer från Lord Sydney som var den person som 1786 informerade om det kungliga beslutet att starta en ny kolloni i Botany Bay bukten. Allt detta utan hänsyn till att det redan bodde folk där, en hel stam aborignier. Relationen fungerade bra i början med den ursprungliga befolkningen tills en av fångarna ertappades med att stjäla. Det blev bråk och tjuven dödades och sedemera några av aborginerna. Men som vanligt var det inte de små bråken eller mindre krigen som skördade de största dödstalen bland urbefolkningen utan de olika virus som den vita mannen tog med sig. Under de första 16 åren rådde det ständig hunger i den nya kollonin. Invånarna var inte nybyggande bönder som visste hur man plöjde upp jord och kunde föda sig själv, utan lågutbildade fattiga tjuvar som inte själva valt att åka till detta eländiga ställe. Efter avlagt straff kunde dom dock muta in ett eget land oc! h ! starta på nytt som fria i en nya kontinent. Fler skepp med fångar och sedemera nybyggare anslöt. 1901 blev slutligen Australien ett eget land anslutet till det engelska kungariket. Detta kan man idag se på flaggan och mynten som har drottningen i profil. Diskussionen och omröstningar om att själva välja en egen president är ca 50/50 stigande för republik. Ursprungsbefolkningens rätt har ökat kraftigt de senaste åren. Bla rätten till att få sitt land tillbaka. OS och en stark vilja bland den vanliga australien styr landet tydligt emot att ge alla människor lika villkor. Guld ruchen på 1850-talet och en oppning av gränserna efter II-världskriget har fyllt på antalet invanare till idag ca 18-19 miljoner. 28% är inte födda i landet vilket är en rekord hög internationell siffra. Motsvarande är 6% i Sverige och 9% i USA. Landet tar gärna emot nya invandrare fast du bör helst var under 25 och välutbildad eller ha en speciell talang. / Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Sydney och lite historia
Datum: Tisdag den 26 december 2000 6.22
Meddelande:
I Sydneys hjärta en bit in i den för havet skyddande Botany Bay bukten, idag vid södra brofästet av Sydney Harbour Bridge, ligger the Rooks. Det var här som Captain Arthur Phillip den 26 januari 1788 landsteg med sin flotta på 11 fartyg efter 8 månader segling från England. Utav de 1030 passagerarna var 736 fångar (av dessa 188 kvinnor) resten fångvaktare som kungariket kunde avvara. Tillsammans med utrustning för två års överlevnad kom denna märkliga grupp till en helt ny kontinent eftersom fängelserna i England var överfyllda. Till det gamla dumpningsstället, Amerika, var det stopp. Britterna förlorade ju revolutionen som slutade med att det amerikanska folket bildade en egen union i Philadelphia år 1776.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Till Sydney
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.25
Meddelande:
Från Rosemouth for vi vidare ned genom Wollemi National Park. Mil efter mil av skogsfyllda berg som vägen slingrade sig upp och ned genom. En sen eftermiddag efter 1,5 timme passerande flera förorter kom vi in i vårt slutmål hjärtat av 4 miljoner staden Sydney. Nöjda med att ha bokat boende och rekat vinprovning mm inför våra släktingars ankomst tog vi in på ett centralt beläget backpackers i Kings Cross. Nu var det dags för tvättning (bild 9), internetcafe och nöjesliv. Naturligtvis tog vi oss också en tur ned till vattnet för att se vårt sista "R" i de fyra australiensiska turist "R:en", nämligen the Roof på Operahuset (bild 10). Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Nelson Bay - Hunter Vally
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.16
Meddelande:
Från Nelson Bay är det bara 10 mil upp till vindistrikten i Lower Hunter Vally. Här började den brittiska översten Hendry Lindeman redan på 1850-talet med bevattning odla vinrankor och idag är området, med säkert ett 50-tal vingårdar, känt för sina röda Shiraz viner och vita Semillion. Förutom besök på Lindemans blev det studiebesök på McWilliams Mouth Plesant Estate inklusive rundvandring genom vinproduktionens olika steg som avslutades med riklig provning av de olika egenproducerade vinerna som fanns till försäljning. Lyxigt boende med complementery (gratis) vinflaska i kylen på rummet är sättet att övernatta i detta mycket gulliga område som satsar 100% på vinturism. Nästa morgon en 1,5 timmes resa längs Hunter River upp till Upper Hunter Vally för att hitta en av Olles favorit producenter, Rosemouth, och deras mycket prisvärda och rikligt belönade kraftiga Shiraz. Rosemouth Estate visade sig vara en jättevingård, den största privatägda i Australien, med eget flygfält! o! ch firma jetplan för att nämna några detaljer. De största vinroducenterna i Australien är börsägda (bla Lindemans sen 1950-talet) och har odlingar i alla de olika vindistrikten runt kontinenten. Det är mycket vanligt att sprida sina vinrankor även inom distrikten för att minska sårbarheten. Vädret i Hunters Vally kan vara mycket nyckfullt med kraftiga regn, hagel och mycket varm brännande sol. I februari när druvorna skördas är det ofta så varmt att man börjar tidigt på morgonen för att avsluta redan kl 11 på förmiddagen. Plockarna står inte ut i den över 40-gradiga värmen./Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Baron Bay - Nelson Bay
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.04
Meddelande:
Efter över två övernattningar i Baron Bay med besök vid fyren Cape Byron Australiens östligaste punkt (bild 9) och en hel del tennis (vårt sätt att motionera för att motverka de negativa effekter av ett konstant ölintag) gav vi oss längre söder ut för att leta ett mysigt ställe att tillbringa julen. Detta visade sig inte så lätt då allt var överbokat. När vi klev in i Port Macquarie garvade dom åt oss i turistbyrån när vi sa att vi var intresserad att hyra ett hus vid stranden under julen. Spydigt fick vi oss förklarat att vi var minst ett halvår försent ute och just här tre dubblades befolkningen under sommaren (dvs julen) så det så! Skit i samma sa vi och åkte vidare via kustorter som Forster och Pacific Palms mfl. Vi konstatera att många var utpräglade peniornärs Mekkan eller på dekis med tomma butiker och en känlsa av att för 15 år sen var det trevligt. En sen kväll när det blivit mörkt styrde vi vår bil runt Port Stephens och ända ut till den yttersta udden, Nelson ! Ba! y, fast övertygade att i morgon ska vi hitta ett boende. Nästa morgon stegade vi in i turistbyrån med bestämda steg beslutna att inte ta någon skit utan gå på djupet, vi ska luskamma denna ort på ett boende. Damen sa direkt att Steven på fastighetsmäklarkontoret fått in igår ett hus som ska säljas men först uthyras under julen. 6 sovrum med pool om nu har tur kanske finns kvar! Till uthyrningsfirman... YES ! En snabb sväng utanför huset och besök på havsstranden 700 meter från den poolförsedda tomten. Lyckliga som små barn slog vi till. Perfekt då Nelson Bay även verkade vara trevligt och på uppgång. Mysiga restauranger, delfinturer och ändlösa strander. Ett ställe som gjort för att fira en frost fri jul på./Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Byron Bay
Datum: Tisdag den 26 december 2000 4.50
Meddelande:
En sen eftermiddag kom vi inrullande till denna ort som så många hade rekomenderat. Litet centrum med vackra stränder varvat med höga berg som brant stupande ned i havet, kännetecknar denna mycket relaxa ort. Ett backpackers paradis och det märktes då alla hostels var fulla till sista bädd. Att vandra runt i centrum på kvällen är som att möta 60 och 70-talets hippivåg i verkligheten. En hel del intresanta orginal som nu mera börjar bli kring 60 år och inte bytt stil sen dom för 35 år sen slog in på en mera kosmisk nivå. För att uttrycka sig mera tydligt: Tomas Dileva - här är du bara en i mängden! /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Brisbane till Sydney
Datum: Tisdag den 26 december 2000 4.45
Meddelande:
Istället för att flyga till Sydney bestämde vi oss för att bila de 100 milen längs kusten ned till världsmetropolen. Vår första stopp blev Surfers Paradise. Höghus i täta rader med intensiv trafik och fyllda beacher. Efter att åkt runt nästan hela "guld kusten" under en dag och övernattat på 17 våningen blev det besök på Sea World nästa morgon. Det visade sig vara mycket mindre än dom i Orlando och San Diego men ändå helt OK. Delfinshow (bild 9), sjölejonshow och naturligtvis konster på vattenskidor som alltid hör ett Sea World till. Det som fascinerade oss mest var att större delen av besökarna denna dag bestod av japaner i grupp om 20- 30 personer följande en guide med flagga på pinne. Gruppens medlemmar rörde sig sakta framåt med en gång som påminner om jenka, 1 steg och tre bilder. Med det obligatorikska positiva leendet och jättekamror av senaste model har dom en förkärlek ta bilder på andras små barn i knät på den egna frun. Det verkar som det ska frambringa tur el! le! r något liknande. Dessa tursökande japaner lär man också kunna se i Jukkassjärvis ishotell. Om avlandet sker under norrsken ges barnet speciella gåvor. Det festliga är att dom turas om att stå vakt utanför i snön under natten. Vaktens uppgift är sen springa runt och ropa in i alla rummen när norrskenet börjat......../Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Fraser Island
Datum: Tisdag den 19 december 2000 6.00
Meddelande:
Via tips från folk vi mött i vårt resande, Pernillla, Sven-Otto (via mail) mfl (tack!) tog vi en tur till Fraser Island (bild 7). Världens sörsta sandö och med på Världsarvslistan. Mycket speciellt ö där vägar inte finns utan man åker med 4-hjulsdrift i havsbryntet och på stigar i regnskog mitt på ön. Rundtur med vandring i regnskogen och upp till 100 km i timmen på stranden var Världsarvslistklass!!!. Största äventyret var nog ändå punka på 10-ton bussen. Utan vettiga verktyg (fick låna spade) eller en fast botten att sätta domkraften på (ändlös sand) bedömmer vi att 2 timmar inte är Formula 1 standard men i alla fall en bra tid. (bilder 7) Middag på en uteservering där en trött och något ursäktande chafför bjöd på fri pilsner. Helt plötsigt kom vårt möte med ytterligare en av australiens ursprungsdjur Dingon. Rödorange, smärt och nyfiken vildhund. Lika plötsligt som han dök upp försvann han när vi inte bjöd på den mat som gav honom vittring och mod att stiga fram. Inna! n ! vi lämnade Fraser Island var vi bara tvugna att flyga med ett av planen som lyfte och landade på den gemensamma väg, badstrand och flygfält som just nu fanns (lågt tidvatten, bilder 7). Lite från ovan kunde man se hur stor och avlång ön är med djupa skogar och oändligt lång strand. Inför landningen svepte planet på extrem låg höjd över stranden och på så sätt talade om - Flytta på er för nu ska jag landa!! Efter en brant 180 grader sväng satte piloten snabbt ned planet, bromsade in svände de sista meterna upp mot havet. Med tillräckligt utrymme för oss att kliva ur utan att bli blöt av vågorna konstaterade vi att badstranden i Järvsö är helt tillräcklig, varför har ingen provat? /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Brisbane
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.55
Meddelande:
Via byte av flyg i Sydney kom vi till Brisbane. 7 timmar tog det att åka över hela Australien. Brisbane, Australiens snabbast växande stad, visade sitt bästa ansikte (bild 7). Mycket mera ordning och rent än i Perth. Återhämtade oss några dygn på lyxhotell efter rätt så tufft resande. Läste böcker som Vägen till Jerusalem av Jan Guillou och Sprängaren av Liza Marklund. Såg filmer och lät oss bli rundguidad i buss tur runt stan. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother - Arkiv - Perth+ södra delarna av Western
Australia
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.52
Meddelande:
Det var faktiskt skönt att lämna Exmouth och flyga tillbaka till mera behaglig värme under 30 grader i Perth. Provade nattlivet i storstaden, åkte vattenskidor utan båt (bild 6) och via hyrbil begav oss iväg till dom södra delarna av Western Australia. Följde havet via besök vid fyrarna vid Cape Naturaliste och Cape Leeuwin (bild 6). Utsikterna var mäktiga att se. Indiska Ocianen och Södethavets möte. Tyvärr dock inga valar i sikte, lite för sent på året. Vi hamnade av en slump i publiken till en surfingtävling i Yallingup (bild 6). Fantastiskt ställe. Nog vår favorit på västkusten, hit ska vi igen... Besökte vindistrikten kring Margaret River och klättrade i Ngilgi grottorna. Åkte igenom små gulliga samhällen och skog! (bild 6) Första gången sen vi lämnade regnskogen i Cairns. Avslutade våra dagar i södra WA med utgång en lördag kväll i Perth. Jan, Magnus, Lena, Thomas, Jonas andra polisvänner vi har. Om buset tar slut i svedala så vet vi var det finns så ni klarar er e! tt! tag till..... /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother - Arkiv - Sista dagarna i Exmouth
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.45
Meddelande:
Under våra sista dagar i Exmouth provdök Olle vattnet på västkusten. Fantastikt mycket fisk men tyvärr hade det blåsiga vädret gjort sikten dålig (mycket sand i rörelse i vattnet). Några jättestora vattenormar, en bläckfisk och 5 hajar gjorde i alla fall de två dyken värd pengarna. Pär hyrde bil och uthyraren sa - det är dumt och farligt att åka runt på andra sidan udden för det är så mycket kängerun längs vägen. Givetvis var det första vi gjorde nästa dag. Så många så man till och med varnade för dom!? vi måste "see to belive". Stekande sol och 41 grader gjorde att vi bara såg enstaka liggande i skuggorna. Parkerade bilen vid en avsickare i det öppna landskapet där vi såg den största busken. Stor som en villa ungefär och vilket visade sig senare med en liten bäck rinnande igenom. Vi smög ett hundratal meter och hade vinden i från rätt håll. En kvist knakade och ut for, och jag överdriver inte, över 100 stycken. Som ett rödgrått hav studsade alla iväg samtidigt. En mäkti! g ! upplevelse! Denna mängd fick en att häpna och glömde allt med kamera och försök till att stoppa dom. Vi hade haft tur och kommer nog aldrig i resten av våra liv se så många kägerun samtidigt igen. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Coral Bay
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.27
Meddelande:
Upp tidigt igen efter en blåsig natt där vi båda kröp in innomhus under nattten. Några timmars skumpande till Coral Bay. Ett fantastiskt lite ställe med klart vatten och mycket bra båttur med en "Glasbottten båt". Båtföraren var suveränt bra, snorkling på två ställen och matning av "Snappers" i 5-6 kiloklassen. Istället för hänga på Beachen tog vi oss en flygtur (bilder). Fick förutom hajar, delfiner 10-tal jättte Mantarays - stora "sting rays" fick vi flyga över en gamal norsk valstation. Över 2000 valar per år togs upp mellan 1915 och första världkriget för att få fram olja. Tidig kväll kom vi fram till vårt slutmål Exmouth för en sista avslutningsmiddag. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Black Boy
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.23
Meddelande:
Resten av dagen blev en lång resa mot nattens mål den västligaste orten i Australien, Denham. Via ett busk- och gräslandskap som påminner om gräsen mellan björkrisskog och kalfjäll i Lappland åkte vi vidare timme efter timme. Två saker skilde sig från detta busklandskap, det ena en pojke det andra en flod med pemanent vatten. Black Boy (bild) kallas en typ av träd som växer endast 5 mm per år. När det blommar skuter den ut en stång i toppen som får en bredare blomma i den övre delen. På långt avstånd ser dessa träd ut som aboriginalpojkar med spjut, där av namnet. Numera i det moderna Australien är det mera korrekt att kalla trädet "Australian grass tree" det lyckades vår guide klara av två gånger (av ca 15). Vi närmar oss Carnarvon, landskapet blir som helt förändrat. Åkermarker och ganska snabbt som i Cairns höga gröna växter massor med blommiga buskar lite regnskog rent av. Lunch vid en bananplantage gav möjlighet att kolla in denna bekanta frukt (bild). Slutmålet ble! v ! en lokal Cheep Station. Genast när vi passerat in i farmen började vi se får och kängerun. Nere på en helt öde och lång beach där farmen mötte havet såg vi solnedgången med vår fiskande guide (se bild - en av våra favorit bilder). Natten vid lägereld och sovandes under nattens alla stjärnor. -Varför begränsa sig till att sova i femstjärnigt hotell när man kan sova under 1.000-tals stjärnor frågar sig en glad Martin trots "nada" lycka i fisket. Denna natt händer det som vi vet händer ibland när vi inte har eget rum, Olle inser faktum tidigt och lämnar natthimlen för ett tomt rum i hyfsad tid. Pär däremot blir bryskt ombedd att från sitt sköna ryggläge gå och lägga sig någon annanstans av en snäll men allt för vaken, av allt snarkande, medresenär...

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Stromatolites
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.18
Meddelande:
Nästa nya ord var Stromatolites. Kanske ett Australiensiskt tuggumma undrar ni? Nej något så unikt som "Världens älsta nu levade organism". Historien om dessa "stenar" är mycket mera facinerande än att se dom (bild). För ca 4,5 miljarder år sedan formades jorden. Under denna period bestod planeten av mycket grunda hav som gav god förutsättning för denna encelliga organism att föröka sig. Detta visade sig vara mycket viktigt för vad dessa Stromatolites gör är att i enliten mängd producera syre. Man kan se små bubblor komma upp vid högvatten. Den stora mängden av dessa simpla men ack så viktiga organismer, gav några miljardtal år senare tillräcklig mängd syre på jorden för att allt annat liv skulle kunna excistera. Fräckt va!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Monkey Mia
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.15
Meddelande:
Nästa morgon, Monkey Mia som är känt för att ha "världens" mest regelbundet återkommande delfiner. Flera gånger om dagen kommer 7-10 st in för att titta på fåninga turister och få sig en mumsbit. Vår guide Martin berättade redan kvällen innan att The Rangers (vakter/informatörer) utser några få i den hundrataliga skaran att få den stora förmånen att vara den lyckliga att mata dessa inteligenta varelser med ett stycke fisk. Martin hade märkt att den vuxna person med mest barnliga beteende och utseende alltid får chansen att mata. Bilden bevisar allt! (Avundsjuka - Pärs kommentar)

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Till häst
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.12
Meddelande:
Eftermiddagen blev en av höjdarna under resan då vi kompletterade resan med en ridtur hos Big River Rance. Tillsammans med Pete, vår egen guide, tog vi våra tre hästar galloperande över längs sandstränder och över en djup flod (nästan upp till sadeln) till en halvö där vi eventuellt skulle kunna se kängrun. Begaistrade av morgonens första möte var vi ivriga att komma nära dessa mycket egendomliga djur. Med viss tur lyckades Pete leda oss rätt in i 25-talet av sorten Western Grey. Familjesvis sittande i skuggan av träden. Hur häftigt som helst! Hästarna gjorde att dom inte alls var skygga (bild). Stora hanar som skyddade familjen. Verkligt gulligt när man såg fyra ben och ett huvud sticka upp ur mammans mage. Tyvärr visar bilderna inte de bästa mötena, min talang i hästsadel och samtidigt ta bilder har stor utvecklingskapacitet för att uttrycka sig balanserat. Väl inkvarterade i Kalbarri blev det en enkel Aussie-BBQ med efterföljande utgång på lokal pub. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Murchin Gorge
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.05
Meddelande:
Efter en tidig väckning som vi missade (tur att vi packat kvällen innan) gav vi oss iväg 05.30 mot Murchison Gorge. Allt för att kunna klättra bland dalgångarna innan solen bränner allt för tufft. Efter att sett den första kängerun i vilt tillstånd (vår 3e R av fyra) stannade Martin bussen i kanten av en den slingrade flod som under tusentals år ätit sig hundratals meter ned i Limeston (slags skiffer) landskapets vackra röda färg. Denna urgropning bildande bla "Z-Bend Gorge" som vi hade som mål att klättre ned i. Med minst 1,5 liter vatten, Martin som sann Aussie guide "visiterade" alla för att förvissa sig om att alla hade minst angiven mängd vatten med sig, tog vi oss sakta ned för att bada (bild) i de sista små dammarna som floden bestod av. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Pinnacles-Geralton
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.00
Meddelande:
Genom WAs vetegula akrar norr om Perth kom vi till vindsurfing metropolen Lancelin som oxå är känd för sina gigantiska vita sanddynor. Med "världens största 4 wheel drive" (gruppbild) for vi upp och ned i 20-30 meter höga sanddynor. Häftig speciellt om man satt längst bak, vilket vi naturligtvis gjorde. Vidare till ett ställe som hade PINNACLES. Ingen aning vad det var, påminnde om namnet på billiga golfbollar. Visade sig vara upp till 4 meter höga stenpelare som bildats av sk "Lime stone". Faktorerna: vatten, stort tyngd samt tid formade vissa delar av sanden till sten, därefter har dom lättare delarna (lös sand) blåst bort och kvar blev ett helt landskap av sten pelare. Dessa blir mer och mer synliga pga mer och mer sand försvinner iväg med vinden. Till sist övernattning i Geraldton där vi träffade bla 3 vindsurfande svenska killar (annars ovanligt med nordbor överhuvud taget) som bodde i en skåpbil bland snaddynorna men kommit in till stan för mat, riktig säng, tvättn! in! g och GSM-mottagning och det fanns för det är ju WAs tredje största stad med ca 30.000 invånare. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Norrut med Travelabout Outback Adventures.
Datum: Måndag den 4 december 2000 11.43
Meddelande:
Förväntingarna var stora skulle vi ha privat chafför även denna gång? Vi var rätt så sugna på att träffa och umgås med medresenärer samt kanske få en guide med mer flexibel attityd. 19 st blev vi totalt efter en massa rundkörining i Perth + en klassisk Australien guide. Spinkig långhårig med solbrillor, läderhatt och safarikläder samt urtypiska australiensiska låga läderstövlar. Med 5 år i branchen styrde Martin (på bild med en av alla ödlor han plockade upp för att visa ingående) förutom oss, 8 britter, lika många från Switzerland samt en japansk tjej. Nu var det slut på fina hotell, uppdukade måltider och campagne när vi tittade på vackra utsikter. Nu var det "Backpackers" dvs max upplevelse till minsta möjliga kostnad. Flera av våra medresenärer hade varit ute och rest i flera år. Tagit ströjobb för att fylla på reskassan inför nästa etapp på en oänlig resa. Aktiviteter och upplevelser var viktigt men viktgast var att vara så långt hemifrån som möjligt under så lång t! id! som möjligt. De flesta från Zurich var på språkskola för att lära sig engelska. Dom kommer att få en lustig dialekt. Tysk brytning + släpande austrliensisk, där man sällan uttalar orden fullt ut. Australiensiska engelska består av så många korta slaguttryck som möjligt dvs så lite läpprörelser som möjligt. I grunden beror deta på den enkla anledningen; undvik få in de ettriga flugorna i munnen. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother Alice Springs - Perth
Datum: Måndag den 4 december 2000 11.23
Meddelande:
Ännu en övernattning i Alice Springs för att ta morgon flyget till Perth. Timtals utsikt över ett öken- och busklandskap, röda nyanser med stora vatten tomma sjöar som i stället för blåa var vita av allt salt och mineraler som blev kvar när vattnet dunstat bort. Appropå timmar så har Northern Territory och delstaten South Austrailia en tidsskillnad på 30 minuter till Cairns och 1,5 timmar till Perth. Ser rätt festligt ut när vi såg 6 st klockor i en hotellreception. Ni vet New York, London, Bangkok etc. Alice Springs stora visaren pekade åt helt motsatt håll mot de andra. Väl i 1,2 miljoner staden Perth tog vi i vanlig ordning in på hotel för att kolla in centrum. I hela Western Australia (WA = 5 ggr större än Sverige), som är den till ytan största delstaten och ca 1/3 landet totalt bor det 1,7 miljoner människor. Den tredje största staden i WA Geralton som vi kom att besöka har ca 30.000 invånare. Som ni förstår så är det mycket glest mellan människorna i WA. Efter prov! at! Perths nattliv en torsdagskväll blev det tidig start på vår organiserade tur längs kusten norrut med Travelabout Outback Adventures. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Torsdag den 30 november 2000 5.20
Meddelande:
Hello! Here is some more pictures from our trip to Alice Springs and Uluru (Ayers Rock). Sorry that our time wasn't enough for writing more picture text this time. http://hem.passagen.se/parfack/alice_uluru.html Lite mer bilder fran var resa till Alice Springs och Uluru - Ayers Rock. Tyvarr rackte inte tiden till att skriva mer bildtexter denna gang. /Par and Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Tillbaka till Alice Springs
Datum: Onsdag den 29 november 2000 8.38
Meddelande:
På vägen upp till Alice Springs igen fick vi träffa Teddy Fagotty på Palma Vally Station. Northern Territory (där bla Alice Springs och Uluru ingår) är ingen egen delstat som övriga delar av Australien utan styrs nationellt från huvudstaden Canberra. Området är indelat i Stations (slags ranch) som arrenderas på 99-åriga konkrakt. Teddy hade på sina 400.000 hektar 50 hästar och x (något som man inte frågar enligt vår guide) antal biffdjur. Räknade sen ut att det måste röra sig om ca 3- 4000 djur (1 hektar föder ca 1 biffdjur). Djuren fångas in och skickas med Roadtrain (53 meter lång lastbil inkl 2 släp) för slakt. Infångningen år svår pga det gigantiska området och oländig terrängen men löses smartast med stora fällor vid vattenhålen. När biffdjuret blir törstig kan den gå in för att få vatten men sen inte komma ut. Efter tre dagar åker man dit och tömmer samt lastar 200 djur per Roadtrain. Detta funkar ju givetvis inte just nu när det för ovanlighetsskull regnar och vat! te! n finns lite var stans. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers -Uluru
Datum: Onsdag den 29 november 2000 8.26
Meddelande:
Med vårt 4-hjuls drivna bil for vi ut i den röda öknen. Besökte bla en av de större aborignier bosättningarna. Det stämmer att aborignerna får sin färg till kroppsmålningar genom att gnida stenar mot varandra. Stenarna är dock svåra att hitta och porösa lite åt lera hållet. Tittade på grottmålningar och lärade oss mer om ett torrt lanskap med tuffa överlevnadsvillkor. Kängerun jagade man med spjut genom att lura in dom i trånga bergspassager där gömda "spjutskyttar" passade eller vänta ut dom vid ett vattenhål, för att smyga fram och ta den som sist lämnade vattenhalet. Då kom dom tillbaka igen för dom märker inte att en av deras kompisar försvann. Genom ett relativt grönt område som påminner mycket om den afrikanska steppen fast helt tom på djur reste vi vidare söder ut. Den röda öknen var grön efter ovanligt mycket regn. Ibland kan det ta två år mellan skurarna så vår guide tyckte inte vi fick den rätta bilden. Övernattning i Kings Canyon där Olle sänkte Pär i tennis f! öl! jt av en helikopter tur i solnedgången. Kings Canyon var vackert och speciellt, fast mycket litet, nästan futtigt jämfört med Crand Canyon i USA. Mer bilresa i ökenlandskap nu på bättre vägar och med mötande trafik. Genom stora vita saltvattensjöar till vårt mål Uluru eller som vit man säger - "Ayers Rock". Turistigt område i kring men ett helt fantastiskt naturfenomen, vilken sten! Helt platt landskap så långt ögat kan se och sen denna jätte som tydligen till 2/3 delar är täckt med sand och under årens lopp vänt sig ett kvarts varv. Helt fri från vegitation och som vi fick uppleva på morgonen, med vattenfall längs sidorna (nattens åskskur) en helt otrolig syn. Att stå och titta på den byta färg pga av solens lutning och reflekterande omgning är verkligen en av de stora R:en i Australien. /Olle o Pär. Festligt att å,ä,ö fungerar....

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - start i Alice Springs
Datum: Onsdag den 29 november 2000 8.12
Meddelande:
Efter en flygtur från Cairns till Alice Spring och en kort cykeltur runt detta outbackmekka blev vi morgonen efter upphämtad av vår guide och chafför. Till vår stora förvåning var vi ensamma på turen, bra eller dåligt åter stod att se. Guiden vi skulle omgås med i tre dagar visade sig snabbt vara lite enahanda. Olle liknade honom med en moraklocka delvis pga av utseende men främför allt det faktum att en moraklockar är intressant de första två minutern och sen otroligt förutsägbar och i en monton lugn takt mal på oavsett vad som händer i omgivningen. Pär konstaterade kort att han är seg som en gamal 286a. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The brothers
Datum: Onsdag den 29 november 2000 8.06
Meddelande:
Bästa vänner Nu har vi äntligen en lugn stund och en internetuppkoppling efter 10 dagars resa i "outback of Austrailia". Tack allihop för era hälsningar, glada tillrop samt värdefulla tips. Vi uppskattar dom verkligen!!! Sitter just nu i en gamal amerikansk marinbas som efter kalla krigets död inreds mer och mer som turistanläggning. Orten är Exmouth på Australiens nordvästkust. Här har dom målnfri himmel 350 dagar per år och i februari/mars (högsommar) är pendlar temperaturen mellan 35-50 grader. Sandigt, tort och skylten på vår toalett säger inte att man för miljöns skull ska återanvända handdukarna utan för vatten förbrukningens skull. Utanför oänliga stränder finns världens största (västliga om en kontinent) korallrev. Världens största är ett återkommande uttryck från samtliga guider. Begränsningrna för att vara världens störta eller äldsta blir ibland lite fånig.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 18 november 2000 10.18
Meddelande:
Basta Vanner Efter nagra dagar fulla av aktiviteter tog vi idag en vilo- och shoppingdag. En absurd kansla att ga in i Cairns storsta varuhus, kanna hur airconditionen sanker temperaturen fran 35 grader till ca 21 och samtidigt se en 5 meter hog julgran (i plast), en jultomte och hora en kor sjunga julsanger. Det kanns som att nagot ar fel jul i juli ????? Sex dyk inkl ett nattdyk blev det for Pernilla och Olle ute i det Stora Barriarrevet medan Par och Erik snorklade. Ibland dok Par ned och fick luft av Olles reserv sa for den som hade i uppgift att halla ett vakande oga over dom som snorklade framstod nog Par som dubbla OS medaljor i att halla andan under vatten. Pga stormiga natter med bla aska var sikten mycket samre nu an for fem ar sen nar Olle sist dok i dessa vatten. Fast att simma med skoldpaddor och se fantastiskt vackra och konstiga fiskar ar en hit varje gang. Med hyrbil gav vi oss igar ut for att ge vanstertrafiken en chanse. En trevlig rundtur dar vi fick s! e ! bla krockodiler bli matade, simma i en av regnskens otroligt vackra aar och luncha i Port Doglas lamnade vi Pernilla och Erik pa flygplatsen. Vidare for vi upp langs krokiga vagar i bergen. Dar motte oss en plata med jordbrukslandskap som skulle fa varje LRF medlem att kanna sig som hemma. Via vanliga (turistfria) orter med namn som "Yungaburra" och "Atherton". I morgon flyger vi vidare till Alice Springs for att se det andra av de fyra klassiska turist R:en -the Rock, the Reef ar avklarat och the Roof finns i Sidney (operahuset) sist ar the Roo som i kangeRoo.... Halsningar The Brothers; Olle (olle.fack@telia.com), Par (par.fack@telia.com)

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Olle
Datum: Tisdag den 14 november 2000 11.03
Meddelande:
Basta Vanner Har ar fantastiskt. Efter nastan 48 timmar (av vilka det regnade 95% av tiden)i regnskogen kom vi sent i gar kvall tillbaka till Cairns. Tidvattnet ar just nu extremt hogt sa vi sag bara en pytteliten krokodil. Erik fragade guiden -Do they get smaller? Efter en kort tur pa tra trotoar (som Jarvzoo) i regnskogen i overnattade i en Backpackers camp kallad PK's kollokanslan kanslan var total. Ut pa nattvandring med skaggig inhemsk guide. I hellregn under gula regnjackor utrustade med ficklampor som enda narforsvar leta vi krokodiler och ormar. Rattor, syrsor och grodor av olika storlekar var det vi sag. Haftigast en liten gron groda med sugproppar pa fotterna och gul under. Skulle mycket val fargmassigt passa som LBKs maskot (LBK ar Ljusdals bandyklubb for er som inte kan bandy Sverige utantill). Efter overnattning borjade morgonen med en kajakpaddel i havet dar regnskogen moter korallrevet (where the rainforrest meet the Reef). I hallregnet visade det sig att ! na! r man borja tycka det blev kallt varmde sig man latt genom att bada i det 29 gradiga havet. Vi fick aven lara oss var arborignerna hamtar sin kroppsmalarfarg. En hemlis som vi kanske berattar om senare (maste fa informationen bekraftad fran en som atminstone ser ut som att harstamma fran ursprungsbefolkningen). Resan tillbaka till Cairns paminde om juli 2000 i Jarvso, dvs oversvammade vagar. I regnskogen bygger man inga broar utan gjuter cement dar backarna korsar. Var buss klarde 40 cm vatten over vagen. 60 cm om vi drogs av en lastbil. I 2,5 timmar pendlade det mellan 95-105 cm over vagen. Lite speciellt! Sist maste jag erkanna att Erik och Par slog mig i golf idag. I morgon aker vi ut pa revet och dyker i tva dagar. Halsn broderna

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Par Fack
Datum: Fredag den 10 november 2000 0.30
Meddelande:
Efter att ha sovit en del, vaknat och gatt upp 03.00 for att darefter fa Olle och alla andra gasterna vackta av ett falskt brandalarm sa ar det ater morgon. Lite lustigt vader, kraftigt regn hela natten men nar morgontimmen kom sa klarnade det och ater drygt 30 grader varmt. Idag ska vi se om vi kan fa till en dykresa, avvaktar aven kontakt fran Erik och Pernilla for att se om dom kommer upp till Cairns. MVH /Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Olle
Datum: Onsdag den 8 november 2000 14.41
Meddelande:
Basta vanner Vi sitter nu pa ett internetcafe i Singapore och vantar pa vart plan till Cairns (via Darwin). I Singapore ar det 32 grader varmt och fuktigt. Flygresan fran London hit tog 12,5 timmar. Par snarkade sa jag horde det tva rader bort dar jag satt (med horlurarna pa). Halsn Olle