The Guestbook content from February 2001
Gästboksinnehåll från Februari 2001


--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Kicki
Datum: Söndag den 25 februari 2001 16.00
Meddelande:
Hej kusiner! Jag har en liten hälsning från farmor. Jag och mamma var där i fredags kväll. Hon var rätt pigg och skrattade mycket. Hon längtar efter er och tycker det är skönt att det inte är så lång tid kvar till ni kommer hem. Farmor frågade "vad ska vi göra då?" om när ni kommer hem, så vi bestämde att vi skulle hitta på nåt kul då. Sköt om er! Kramar från Kicki

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.13
Meddelande:
Flygresan var intressant i två aspekter, man visade filmen "Charlie Angels" - gå inte och se den för den är helt värdelös. Det andra var vår mellanlanding i Sao Paulo i Brasilien, vi har aldrig sett någon sån stor stad - den verkade aldrig ta slut. Väl framme i Rio så gällde att få koll på den lokala kursen och bestämma vad taxiresan fick kosta till hotellet. Naturligtvis försökte vår vänliga mottagare att lura oss men vi stod på oss och prutade så dom nästan inte ville köra oss - vi börjar bli luttrade speciellt när man kan läsa Lonley Planet som är en fantastisk resebok som man får många tips från. Väl framme på hotellet så träffade vi Håkan och hade lilla julafton med alla saker från Sverige.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.11
Meddelande:
Efter en natt i La Sarenas åkte vi söderut igen, Vino Del Mar var målet. Staden är sammanväxt med Valdeparadiso som är den största hamnstaden i Chile, . I Vino Del Mar var det mycket aktivitet, folk stod ikring det största hotellet som var avspärrat. Efter några försök att hitta någon som kunde engelska fick vi veta att musik festivalen som skulle börja inom någon dag hade redan fått några "stjärnor" till staden. Vi såg en men hade ingen aning om i vilket band han spelade. Däremot såg vi Jupiter och fyra av 16 månar samt Saturnus allt for 500 pesos. Sista natten tillbringade vi i Santiago, två äventyr hann vi med. När vi skulle åka tillbaka till flygplatsen med hyrbilen på eftermiddagen så gjorde bristfällig skyltning att vi fick en liten tur på ca 9 mil helt i onödan... Vi sa till varandra att det var väl en jävla tur att vi inte hade bråttom till flyget utan skulle flyga ut först nästa dag. Hotellet arrangerade transport, vi hade bett dom boka en taxi, det var en hotell anställt som (troligtvis i sin egen bil) skjutsade oss. Bungy jump är spännande och känns lite pirrigt men att åka med denna man var riktigt skrämmande. Vi kryssade mellan bilar och stenkanter och det bar sig inte bättre att vi smällde mot en stenkant med koner. Strax därefter så stannade han bilen och faktum var fastställd, vi hade en andra punkteringen under vår resa. Han sa på knagglig engelska att det skulle ta 5 minuter - vi tänkte att "det kan du ge dig fan på att vi ska se till" så vi drog fram verktyg och domkraft. Dessa var undermånliga och det faktum att man aldrig byter till vinterdäck gjorde att Pär i sina försök att knacka loss fälgen slog av fälgkorset och däckbytet var historia... Efter mycket vinkande så stannade en taxi och vi lyckades ta oss till flygplatsen i tid till incheckningen.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.09
Meddelande:
När vi väl kom till Santiago så hyrde vi en bil - den sista som fanns att uppbringa. Trots dygnets sena timma (ca 23.00) styrde vi kosan norrut mot en ort i kanten av bergen som heter Los Andes. Vi kom fram ca 01.00 och det var intressant att checka in då personalen inte pratade någonting annat än spanska. Med teckenspråk klarar man sig långt - nu förstod vi hur vår far klarat sig under sina resor... Dagen efter åkte vi upp i bergen, till en skidort som heter Portillo - precis på gränsen till Argentina. Portillo är en anläggning som på många sätt påminner om Högis i Sälen, byggnaden, vänligt, ligger på en höjd där det inte växer träd. Vi befann oss på 3100 meters höjd, berget några kilometer bakom oss på Chile sidan sträcker sig 6600 meter och berget några kilometer in på Argentina sträcker sig 6900 meter. Vi hade fria mil på bilen och det hade vi för avsikt att nyttja, vi fortsatte upp till öknen. Närmare bestämt den gamla spanska staden La Serenas som ligger 47 mil norr om Santiago. Detta visades sig vara en otroligt trevlig och mysig stad, ett ställe som man skulle kunna stanna länge i. Schemat tillät inte det men intrycken var många, inte bara från den nya dubbelfiliga motervägen upp med alla dess försäljare längs vägen. En bit ytterligare norrut finns en ort där det aldrig har regnat,(aldrig någonsin) ganska fascinerande...

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Lördag den 24 februari 2001 17.08
Meddelande:
Efter ha blivit "strandsatta" på påskön - vi åkte medvetet lite tidigare till Påskön då Tahiti inte riktigt var så bra. Väl på Påskön så såg vi ön och kände oss redo att åka vidare redan på måndagen den 12/2 men planen var fulla så vi kom inte över till Santiago förrän på lördagen den 17/2 - då vår ursprungsbiljett var bokad. Väl på flygplatsen insåg vi att det var ca 50 personer som redan hade varit där och checkat in på "standby" för att försöka åka tidigare. Påskön är en fantistisk ö, sevärd på alla sätt och vis men 3 dagar räcker och det inser man när man kommit dit. Ön har trots sin befolkning på 3500 personer, 28 st poliser och drygt 30 taxibilar - lite roligt och annorlunda. Dessutom finns det troligtvis 3500 st hästar vilka strosar omkring och betar gräs längs vägarna, även inne i byn. Vi tog det ganska lungt, stressade ner från vårt "hårda" arbeta att resa. Vi dök en dag, kul med en dykledare som bara pratar spanska!! Tack vare en tjej från Schweiz som också var med och dök förstod att vi skulle dyka genom grott passager först på 19 meters djup och sedan ned till 35 meters djup. Pär som är ganska färsk kände att det var skönt att ha "storebror" med sig och sa till Olle att "om jag tecknar gå inte djupare" då stannar vi och låter dom andra gå ner. Men när vi väl var nere så gick allt bra och vi följde med ner till grott passagen på 35 meter. Dyket var bra, otroligt bra sikt och inte så kallt i vattnet som vi hade befarat.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Ronnie Nilsson
Datum: Lördag den 24 februari 2001 15.13
Meddelande:
Igår missade ni årets höjdpunkt.......Den svenska melodifestivalen!!!!!! Som vanligt vann rätt låt (kanske). vi hade iallafall en trevlig kväll med hämtpizza och öl. Sedan blev det whisky på Rue de Vivier. Må gott grabbar! Ronnie, Owe W och Peter G i Bryssel

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Lena Halling
Datum: Torsdag den 15 februari 2001 23.01
Meddelande:
Skickar en bamsestor Alla hjärtans dag kram till er båda fast en dag för sent. Hoppas att ni har det bra vilket jag antar att ni har. KRAM Lena :-)

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Sys Cecilia
Datum: Tisdag den 13 februari 2001 8.16
Meddelande:
Aloha SB. Hoppas allt gott och bra. Tusen tack för samtal. Jättekul!!! Värmde verkligen. Du hade ingen aning men just den dagen var det behövligt. Vi har helt oväntat förlorat Christers far, så vi tar allt dag för dag. Tack, vet att du tänker på oss. GRATTIS GRATTIS på din stora dag!!! Stora GRATTIS pussar. Hoppas att brorsan gav dig god tårta. Rullar sin gilla gång här. Tänker på dig ofta - inte minst över era upplevelser med delfiner och valar. Stora kramar Sys. Sköt om dig!!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Michael Holm
Datum: Måndag den 12 februari 2001 17.36
Meddelande:
Hej, Det rycker väldigt i res-tarmen när jag kollar in detta. Mkt avundsjuk. Själv har det blivit mkt skid åkning i år: i julas i St Moritz, Davos och Sölden/Hochgurgl och kom nu precis hem efter 2 v i Chamonix. Hade en hel del underbara lössnö-repor på baksidan av Grand Montets och i Vallee Blanche. Nu är det jobb som gäller. Simma lugnt. /Michael

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Söndag den 11 februari 2001 19.29
Meddelande:
Nu ar vi i Rapa Nui (Easter Island). Ett helt fantastikt stalle som ligger 1900 km fran nagon annan bebodd o (Sverige ar 1500 km langt). I gar akte vi runt med en amerikansk guide, barnbarn till en av arkeologerna som var med och gravde ur nagra av moai(statyerna) tillsammans med Heyerdahl. Det finns over 800 stycken statyer som star och ligger runt hela denna vulkan o. Vi sag bla berget dar dom hogg ur statyerna. Dar den storsta var 21 meter lang och vagde ca 150 ton. Medelstorleken ar ca 8 meter och anstiktet utgor 2/5 delar av statyn. Sa fort vi kommer over ett fotolabb och en scanner sa kommer bilder. Enligt vara biljetter ska vi aka harifran den 17e men vi ska forsoka komma ivag lite tidigare (det finns inte mycket mera att se pa denna lilla o) for att istallet kunna se mera av Chile. Flygen ar dock fullbokade (4 st i veckan) sa vi far se hur det gar. /Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Fredag den 9 februari 2001 5.31
Meddelande:
I ett regnigt Papeete, Tahiti med fem timmar innan planet gar till Pask On kanner vi oss redo att lamna soderhavsoarna efter totalt 16 dagar. Tahiti och Nya Calidonien kan vi tyvarr inte rekomendera. Maten ar bra men priserna ar ett skamt. Bora Bora var fantastikt pa manga satt. Fantastikt dyrt men ocksa otroligt vacker och lyxigt. Cook Island, helt perfekt! Lugnare, trevligare manniskor, prisvart och engelssprakigt vilket underlattar i kontakten med lokalbefolkningen. Med MC-kort och dykar-cert lamnar vi nu beacherna och franskan for spanskan och kulturen pa Pask On. Halsningar Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Ulrica
Datum: Torsdag den 8 februari 2001 14.04
Meddelande:
Hej Pär! Det ser inte ut som det går någon nöd på er ;-)Det är verkligen kul att ni är så duktiga på att uppdatera er underbara site! Här i Stockholm är allt mer eller mindre som vanligt och du kommer ofta upp i våra diskutioner - vi undrar hur du har det och om du saknar oss lika mycket som vi saknar dig! Ha det underbart i RIO och var snäll mot brudarna! Kramar i massor :-) ulrica

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Ronnie och gänget i Svenska EU-ordförandeskapet
Datum: Torsdag den 8 februari 2001 8.32
Meddelande:
Bästa Bröder Kul att följa er på den fantastiska resan runt världen. Från Bryssel styr vi den svenska ordförandeskutan. Mycket jobb men väldigt kul. Detta är en utmaning nästan i klass med er hang-gliding! Hoppas att karnevalen i Rio blir häftig. Våra tankar går till er -se upp med samba-flickorna!! Svenska EU-representationen i Bryssel Ronnie Nilsson Mertil Melin Karin Olofsdotter Owe Wagermark Peter Göthe Ulf Hammarström mfl

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Erik
Datum: Onsdag den 7 februari 2001 19.03
Meddelande:
Hej grabbar! Idag är det 25 grader varmare i Stockholm än i förrgår - slår ni det!!??

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Tisdag den 6 februari 2001 2.17
Meddelande:
Cook Islands (öarna) ar ett facinerande stalle, man kan snacka sig till motorcykel korkort och till och med Astma Par fick ta dyk cert!!! Det ni Pernilla och Erik - nu ar det slut pa det ök-namnet. Hur gick nu detta till? Val har maste man ga till Polisen och visa upp sitt korkort och kopa ett lokalt korkort. For att fa kora moped kravs egentligen A korkort (MC). Om man inte har det maste man kora upp... Men da vi ar hyfsat munviga sa lyckades vi fixa ett AB kortkort aven at Olle utan uppkorning. Vad galler dykningen sa hade dom ett mer Svenskt satt att se pa saker och ting och Pars lakarintyg var OK, inte som i Australien. Sa efter nagra dagar har aven Olle MC korkort och Par har ett dyk cert (var ner pa 25 meter och sag en Haj under sista dyket i morse). Ovrigt allt val, flyger tillbaka till Papeete imorgon kvall. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Jenny
Datum: Måndag den 5 februari 2001 22.03
Meddelande:
Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år! Ett fyrfaldigt leve för vår Olle, han leve! Hoppas at du har/får en härlig födelsedag, vi skålar via cyberrymden för dig. KRAM!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Matt and Lisa Jones
Datum: Måndag den 5 februari 2001 7.06
Meddelande:
Just watched you two bungy jumping! Loved every bit of it. Wish we were there with you, but doubt if they have a bungy rope for seven. Keep it up! -the Jones'

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Bergmans Fam Larsson
Datum: Lördag den 3 februari 2001 20.31
Meddelande:
I Järvsö har vi det skönt, helt utan mygg -20 grader. Har sett bliderna, rullstolskylten tänkte vi sätta upp i Nilsas backen. Vi är inte nå avundsjuka.. Ha det fortsatt bra.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers
Datum: Torsdag den 1 februari 2001 7.26
Meddelande:
Efter nagra helt underbara dygn pa Bora Bora Lagun Resort, dar frasen "Man har ju haft det samre" hordes ett par ganger, ar vi nu i Papeete nagra timmar innan flyget till Rarotonga, Cook Islands. Allt ar val. /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Par Fack
Datum: Torsdag den 1 februari 2001 7.22
Meddelande:
Tack for alla inlagg - vi tycker det ar jatte roligt att lasa. Inlaggen fran Januari finns nu under arkiv. /Par