The Guestbook content from December 2000
Gästboksinnehåll från December 2000


--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Thomas Pettersson
Datum: Söndag den 31 december 2000 17.12
Meddelande:
Gott nytt år bröderna! önskar Thompa

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Helene &Rune, Lars och Ann-Britt
Datum: Lördag den 30 december 2000 23.10
Meddelande:
Gott Nytt År från oss i Malmö. Hoppas alla golfare har det riktigt bra och vi ser fram emot att mötas igen i "TossKaresCup" till sommaren.Vårvarma hälsningar från Malmö som blivit utan snö igen trots att det nu kl 23.00 är nollgradigt. Ha det nu riktigt bra allihopa och gotta er riktigt så ses vi. Hälsningar gm Helene.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Sture och Bodil Gärdén
Datum: Lördag den 30 december 2000 15.22
Meddelande:
Ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!! önskar vi er alla och hoppas ni har mindre snö än vi! Skövde begåvades med ca 3 dm under de senaste två dygnen, så pass att alla tåg mellan Stockholm och Göteborg EJ kunde gå! Ha det så bra! Många hälsningar Bodil och Sture

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Janne
Datum: Lördag den 30 december 2000 10.24
Meddelande:
Njut av värmen. Här är 11 grader kallt idag. Det har kommit ca 3 dm snö det senaste dygnet. Vi håller oss varma genom snöskottning. Allt bra här hemma. Sköt om er, hälsa alla. Övriga familjen hälsar.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Par - Gott Nytt Ar! + Nagra kommentarer pa inlagg
Datum: Fredag den 29 december 2000 3.01
Meddelande:
Tack for alla inlagg och halsningar, vi (Par, Olle, Mats, Sigrid, Siv, Curt, Sussanne och Henrik) vill onska alla ett riktigt Gott Nytt Ar! ## Lena Franzen och Marie Persson, tack for inlaggen - jatte kul att ni ocksa hittat dit. Skicka garna ett mail till mig pa par.fack@telia.com med era mail adresser. ## Jenny, Anders och lilla Linn - ni ville se fler bilder av oss. Jag vill da namna att i samband med att vi landade pa Nya Zealand sa avslutade jag den 3:e och sista av Jan Gilleous bocker om Tempelriddaren Arn. Dessa kan jag rekommendera men att lagga ut fler bilder pa oss vore enligt ny kunskap - Högmod, vilket man på intet sätt skall ägna sig åt! ## Martin Anderlind du skrev "Snygga vykort ni scannat!" Vilket pahopp!!! Kan for er alla beratta att det Martin antyder har skett i nagot enstaka fall - vi har inte sjalva lyckats se och fotografera alla olika typer av Kangeroos. /Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Lena Franzen
Datum: Torsdag den 28 december 2000 11.31
Meddelande:
Hej Pär och Olle!! Jag sitter just nu ute i Borr och försöker lära mig grunderna i datakunskap. Det är kul men svårt. Min mera datanördiga kompis Marie på Bursen, you know, tipsade mig om att titta på er sida och nu har jag hittat hit...puh ! Ni verkar ju ha det bra,vilket äventyr! Hoppas allt går bra. Gott Nytt 2001! Kramar Lena.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Svea & Olle Hamrebjörk Järvsö
Datum: Onsdag den 27 december 2000 23.31
Meddelande:
Hej igen! Vet ni av att det blir 60-årskalas för Kusens Ulla fred. 5 jan? Ni hinner väl inte hem, men vill ni ändå vara med på något sätt så hör av er. Ni har min E-postadress...olle.hamre@spray.se GOTT NYTT ÅR!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Klanen Hammarberg
Datum: Onsdag den 27 december 2000 19.50
Meddelande:
Gott nytt år till er alla! önskar: Barbro Ann, Kent, Tobias, David Ulf, Ulrika, Viktor, Klara

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Martin Anderlind
Datum: Onsdag den 27 december 2000 11.05
Meddelande:
Snygga vykort ni scannat! Här har första snön kommit. Otroligt vackert utanför stan, men kanske inte fullt lika vackert kring Stureplan. Sköt om er och njut. -Martin

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Jenny, Anders och lilla Linn
Datum: Tisdag den 26 december 2000 23.12
Meddelande:
Hej på er! Nu vill vi lägga in en liten önskning: Lägg ut fler bilder på ER! Vi törstar efter att se hur bruna ni är, vad ni äter och dricker, vad ni gör.... Turistbilder är också kul, men vi vill som sagt ha mer av er på er hemsida..........

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Sydney och lite historia forts.
Datum: Tisdag den 26 december 2000 6.24
Meddelande:
I the Rooks bosatte sig sålunda de första vita människorna på denna nya kontinent. Namnet Syndey kommer från Lord Sydney som var den person som 1786 informerade om det kungliga beslutet att starta en ny kolloni i Botany Bay bukten. Allt detta utan hänsyn till att det redan bodde folk där, en hel stam aborignier. Relationen fungerade bra i början med den ursprungliga befolkningen tills en av fångarna ertappades med att stjäla. Det blev bråk och tjuven dödades och sedemera några av aborginerna. Men som vanligt var det inte de små bråken eller mindre krigen som skördade de största dödstalen bland urbefolkningen utan de olika virus som den vita mannen tog med sig. Under de första 16 åren rådde det ständig hunger i den nya kollonin. Invånarna var inte nybyggande bönder som visste hur man plöjde upp jord och kunde föda sig själv, utan lågutbildade fattiga tjuvar som inte själva valt att åka till detta eländiga ställe. Efter avlagt straff kunde dom dock muta in ett eget land oc! h ! starta på nytt som fria i en nya kontinent. Fler skepp med fångar och sedemera nybyggare anslöt. 1901 blev slutligen Australien ett eget land anslutet till det engelska kungariket. Detta kan man idag se på flaggan och mynten som har drottningen i profil. Diskussionen och omröstningar om att själva välja en egen president är ca 50/50 stigande för republik. Ursprungsbefolkningens rätt har ökat kraftigt de senaste åren. Bla rätten till att få sitt land tillbaka. OS och en stark vilja bland den vanliga australien styr landet tydligt emot att ge alla människor lika villkor. Guld ruchen på 1850-talet och en oppning av gränserna efter II-världskriget har fyllt på antalet invanare till idag ca 18-19 miljoner. 28% är inte födda i landet vilket är en rekord hög internationell siffra. Motsvarande är 6% i Sverige och 9% i USA. Landet tar gärna emot nya invandrare fast du bör helst var under 25 och välutbildad eller ha en speciell talang. / Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Sydney och lite historia
Datum: Tisdag den 26 december 2000 6.22
Meddelande:
I Sydneys hjärta en bit in i den för havet skyddande Botany Bay bukten, idag vid södra brofästet av Sydney Harbour Bridge, ligger the Rooks. Det var här som Captain Arthur Phillip den 26 januari 1788 landsteg med sin flotta på 11 fartyg efter 8 månader segling från England. Utav de 1030 passagerarna var 736 fångar (av dessa 188 kvinnor) resten fångvaktare som kungariket kunde avvara. Tillsammans med utrustning för två års överlevnad kom denna märkliga grupp till en helt ny kontinent eftersom fängelserna i England var överfyllda. Till det gamla dumpningsstället, Amerika, var det stopp. Britterna förlorade ju revolutionen som slutade med att det amerikanska folket bildade en egen union i Philadelphia år 1776.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Till Sydney
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.25
Meddelande:
Från Rosemouth for vi vidare ned genom Wollemi National Park. Mil efter mil av skogsfyllda berg som vägen slingrade sig upp och ned genom. En sen eftermiddag efter 1,5 timme passerande flera förorter kom vi in i vårt slutmål hjärtat av 4 miljoner staden Sydney. Nöjda med att ha bokat boende och rekat vinprovning mm inför våra släktingars ankomst tog vi in på ett centralt beläget backpackers i Kings Cross. Nu var det dags för tvättning (bild 9), internetcafe och nöjesliv. Naturligtvis tog vi oss också en tur ned till vattnet för att se vårt sista "R" i de fyra australiensiska turist "R:en", nämligen the Roof på Operahuset (bild 10). Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Nelson Bay - Hunter Vally
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.16
Meddelande:
Från Nelson Bay är det bara 10 mil upp till vindistrikten i Lower Hunter Vally. Här började den brittiska översten Hendry Lindeman redan på 1850-talet med bevattning odla vinrankor och idag är området, med säkert ett 50-tal vingårdar, känt för sina röda Shiraz viner och vita Semillion. Förutom besök på Lindemans blev det studiebesök på McWilliams Mouth Plesant Estate inklusive rundvandring genom vinproduktionens olika steg som avslutades med riklig provning av de olika egenproducerade vinerna som fanns till försäljning. Lyxigt boende med complementery (gratis) vinflaska i kylen på rummet är sättet att övernatta i detta mycket gulliga område som satsar 100% på vinturism. Nästa morgon en 1,5 timmes resa längs Hunter River upp till Upper Hunter Vally för att hitta en av Olles favorit producenter, Rosemouth, och deras mycket prisvärda och rikligt belönade kraftiga Shiraz. Rosemouth Estate visade sig vara en jättevingård, den största privatägda i Australien, med eget flygfält! o! ch firma jetplan för att nämna några detaljer. De största vinroducenterna i Australien är börsägda (bla Lindemans sen 1950-talet) och har odlingar i alla de olika vindistrikten runt kontinenten. Det är mycket vanligt att sprida sina vinrankor även inom distrikten för att minska sårbarheten. Vädret i Hunters Vally kan vara mycket nyckfullt med kraftiga regn, hagel och mycket varm brännande sol. I februari när druvorna skördas är det ofta så varmt att man börjar tidigt på morgonen för att avsluta redan kl 11 på förmiddagen. Plockarna står inte ut i den över 40-gradiga värmen./Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Baron Bay - Nelson Bay
Datum: Tisdag den 26 december 2000 5.04
Meddelande:
Efter över två övernattningar i Baron Bay med besök vid fyren Cape Byron Australiens östligaste punkt (bild 9) och en hel del tennis (vårt sätt att motionera för att motverka de negativa effekter av ett konstant ölintag) gav vi oss längre söder ut för att leta ett mysigt ställe att tillbringa julen. Detta visade sig inte så lätt då allt var överbokat. När vi klev in i Port Macquarie garvade dom åt oss i turistbyrån när vi sa att vi var intresserad att hyra ett hus vid stranden under julen. Spydigt fick vi oss förklarat att vi var minst ett halvår försent ute och just här tre dubblades befolkningen under sommaren (dvs julen) så det så! Skit i samma sa vi och åkte vidare via kustorter som Forster och Pacific Palms mfl. Vi konstatera att många var utpräglade peniornärs Mekkan eller på dekis med tomma butiker och en känlsa av att för 15 år sen var det trevligt. En sen kväll när det blivit mörkt styrde vi vår bil runt Port Stephens och ända ut till den yttersta udden, Nelson ! Ba! y, fast övertygade att i morgon ska vi hitta ett boende. Nästa morgon stegade vi in i turistbyrån med bestämda steg beslutna att inte ta någon skit utan gå på djupet, vi ska luskamma denna ort på ett boende. Damen sa direkt att Steven på fastighetsmäklarkontoret fått in igår ett hus som ska säljas men först uthyras under julen. 6 sovrum med pool om nu har tur kanske finns kvar! Till uthyrningsfirman... YES ! En snabb sväng utanför huset och besök på havsstranden 700 meter från den poolförsedda tomten. Lyckliga som små barn slog vi till. Perfekt då Nelson Bay även verkade vara trevligt och på uppgång. Mysiga restauranger, delfinturer och ändlösa strander. Ett ställe som gjort för att fira en frost fri jul på./Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Byron Bay
Datum: Tisdag den 26 december 2000 4.50
Meddelande:
En sen eftermiddag kom vi inrullande till denna ort som så många hade rekomenderat. Litet centrum med vackra stränder varvat med höga berg som brant stupande ned i havet, kännetecknar denna mycket relaxa ort. Ett backpackers paradis och det märktes då alla hostels var fulla till sista bädd. Att vandra runt i centrum på kvällen är som att möta 60 och 70-talets hippivåg i verkligheten. En hel del intresanta orginal som nu mera börjar bli kring 60 år och inte bytt stil sen dom för 35 år sen slog in på en mera kosmisk nivå. För att uttrycka sig mera tydligt: Tomas Dileva - här är du bara en i mängden! /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Brisbane till Sydney
Datum: Tisdag den 26 december 2000 4.45
Meddelande:
Istället för att flyga till Sydney bestämde vi oss för att bila de 100 milen längs kusten ned till världsmetropolen. Vår första stopp blev Surfers Paradise. Höghus i täta rader med intensiv trafik och fyllda beacher. Efter att åkt runt nästan hela "guld kusten" under en dag och övernattat på 17 våningen blev det besök på Sea World nästa morgon. Det visade sig vara mycket mindre än dom i Orlando och San Diego men ändå helt OK. Delfinshow (bild 9), sjölejonshow och naturligtvis konster på vattenskidor som alltid hör ett Sea World till. Det som fascinerade oss mest var att större delen av besökarna denna dag bestod av japaner i grupp om 20- 30 personer följande en guide med flagga på pinne. Gruppens medlemmar rörde sig sakta framåt med en gång som påminner om jenka, 1 steg och tre bilder. Med det obligatorikska positiva leendet och jättekamror av senaste model har dom en förkärlek ta bilder på andras små barn i knät på den egna frun. Det verkar som det ska frambringa tur el! le! r något liknande. Dessa tursökande japaner lär man också kunna se i Jukkassjärvis ishotell. Om avlandet sker under norrsken ges barnet speciella gåvor. Det festliga är att dom turas om att stå vakt utanför i snön under natten. Vaktens uppgift är sen springa runt och ropa in i alla rummen när norrskenet börjat......../Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Curt Westberg
Datum: Måndag den 25 december 2000 20.58
Meddelande:
Hej på Er! Kul det där med SMS! Fick det idag på en vandring runt Djurgården. Det verkar som om Ni har mycket"teknik" i bagaget - fina bilder? Hoppas Ni har det bra! Önskar Er ett gott slut på detta år och Ett Gott Nytt 2001. Hälsn Curt W

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Svea & Olle Hamrebjörk Järvsö
Datum: Måndag den 25 december 2000 16.43
Meddelande:
Hej familjen Fack, och God Jul på Er allihopa. Vi har lite vitt på backen och några kallgrader (just nu 10 st) Det verkar vara en spännabde "utflykt" ni är på!! Synd att ni inte visste adressen till de "Järvsöättlingar" vi har kontakt med i Brisbane. De hade tyckt det varit jättekul att få besök av Järvsöbor Ha det så bra och kom hem utan solexem! Svea och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Fam Skytt Järvsö
Datum: Lördag den 23 december 2000 19.01
Meddelande:
Hej på Er alla Nu har vi jul i vårt hus och allt julstök är klart. Idag har vi varit ut till Änga och kollat av. Sonia och Henning är i stugan + några fler, det lyser så fint hos dem alla. Ikväll ska vi bara ha det skönt och mysa. Vi har -4 grader kallt och väldigt lite snö. God jul och Gott Nytt år till Curt och Siv, Sussi och Henrik, Mats och Sigrid, Olle och Per. Hälsningar Mona JanErik, barnen

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Marie Persson
Datum: Lördag den 23 december 2000 16.40
Meddelande:
Vill bara önska er och övrig familj en god jul och gott nytt år här ifrån Bursjö.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Håkan Ivars
Datum: Lördag den 23 december 2000 16.33
Meddelande:
Hejsan grabbar ! det verkar ju inte gå någon större nöd på er ;-) man blir lite lätt avis när man sitter i ett mörkt och kyligt Stockholm. hoppas ni får en riktigt God Jul & Ett Gott Nytt År.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Christian Petersson (Hello Sweden)
Datum: Lördag den 23 december 2000 12.48
Meddelande:
God Jul och gott nytt år på dig Olle! Du får givetvis önska din familj och vänner det från mig också. Roligt att ni har fixat en hemsida så att man kan hålla koll på dig. I dag 23/12 har jag och min far varit och stulit en enbuske, alltid lika spännande (snål småläning som man är). Själv åker jag till Spanien den 5:e jan. och så fortsätter jag till Johannesburg (Syd Afrika) den 13:e jan och stannar mars ut. Jag kommer att spela en del tävlingar, 5st som det ser ut nu. Vem vet tomten kanske kommer och hälsar på i Ausralien, (jag har ju aldrig varit där)? Ha nu en riktigt god jul och njut av allt som bara en kung kan njuta av. Chip Christian

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Johan Brinck
Datum: Torsdag den 21 december 2000 23.29
Meddelande:
Hej grabbar eller hela familjen Fack. Jag myser när jag ser era bilder. Det är så man känner "jag vill åckså". Njut och ha det gott. Här står vi i jul så det bara stänker om det, har just varit ute och huggit en gran och värmer mig med lite glögg när jag sitter och tittar på era bilder. Hoppas ni får en härlig Jul och ett mycket gott nytt år. Kram på er alla! Johan

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Thomas Pettersson
Datum: Torsdag den 21 december 2000 17.57
Meddelande:
Hej! Olle och Pär, jag vill önska er en mycket GOD varm Jul, jag ser att ni har det bra, återkommer till nyår. thompa

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Birgitta Fogelström
Datum: Torsdag den 21 december 2000 15.59
Meddelande:
Hej Olle med familj. Det är jätteroligt att läsa om allt som Ni har varit med om samt att titta på alla bilder som väcker många minnen. Fortsätt och ha det skönt i värmen. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR Birgitta med familj

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Andreas Malm
Datum: Torsdag den 21 december 2000 12.29
Meddelande:
Tjena Grabbar, idag fick man se solen även i Skåne - det var länge sedan - då den bestämt lös med sin frånvaro även i Cambridge under 8 veckor. Självklart, när solen väl är framme så är dygnets ljusa timmar färre än någonsin - kan inte mer än erkänna att ni är på rätt ställe!! Hoppas ni får en kanonjul down there - spättekakehälsningar från skåne

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Jonas & Jaana
Datum: Torsdag den 21 december 2000 10.51
Meddelande:
Tjabba boys! God Jul & Gott Nytt År

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Sven O
Datum: Torsdag den 21 december 2000 8.18
Meddelande:
Hej grabbar! Inte utan att man blir avis. I november var det 8 timmar sol i Stockholm, mot 54 normalt. Nu är det väl lite bättre. Några grader minus, men mörkt som i en ålakista... Så det ska bli skönt med jul! Ann & jag var bokade att åka till Borneo med barnen, men det ser ut att brinna inne. Men jag ska i alla fall med jobbet på konferens till Indien i mars. Det blir nog lite tid för sol & bad då. Ha en riktigt god jul och ett gott nytt 2001! Mvh Totto

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Lena Halling
Datum: Onsdag den 20 december 2000 23.20
Meddelande:
Hallå Bröderna! Vill bara meddela att nu åker jag upp till Hälsinglands inland för att fira jul och nyår. Fick just färska rapporter därifrån, det ligger 50 cm blankis däruppe. Temperaturen ligger på behagliga -7 grader.Gissa om här ska åkas långisar?! Må så gott i värmen. Många jul och nyårskramar till hela familjen.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Erik Gärdén
Datum: Tisdag den 19 december 2000 16.30
Meddelande:
Hejsan killar (& familj)! Är på väg ut till Håkan på julbord ikväll. Har redan varit på jullunch och är lite "glad". Äntligen har kylan kommit till Stockholm och temperaturen är under nollstrecket - dock ingen snö. Vi hade den numera traditionella glöggen hemma i söndags och nu börjar det kännas att det närmar sig jul. Hoppas att julkänslan infinner sig även där nere i värmen. Hälsningar Erik & Pernilla

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Fraser Island
Datum: Tisdag den 19 december 2000 6.00
Meddelande:
Via tips från folk vi mött i vårt resande, Pernillla, Sven-Otto (via mail) mfl (tack!) tog vi en tur till Fraser Island (bild 7). Världens sörsta sandö och med på Världsarvslistan. Mycket speciellt ö där vägar inte finns utan man åker med 4-hjulsdrift i havsbryntet och på stigar i regnskog mitt på ön. Rundtur med vandring i regnskogen och upp till 100 km i timmen på stranden var Världsarvslistklass!!!. Största äventyret var nog ändå punka på 10-ton bussen. Utan vettiga verktyg (fick låna spade) eller en fast botten att sätta domkraften på (ändlös sand) bedömmer vi att 2 timmar inte är Formula 1 standard men i alla fall en bra tid. (bilder 7) Middag på en uteservering där en trött och något ursäktande chafför bjöd på fri pilsner. Helt plötsigt kom vårt möte med ytterligare en av australiens ursprungsdjur Dingon. Rödorange, smärt och nyfiken vildhund. Lika plötsligt som han dök upp försvann han när vi inte bjöd på den mat som gav honom vittring och mod att stiga fram. Inna! n ! vi lämnade Fraser Island var vi bara tvugna att flyga med ett av planen som lyfte och landade på den gemensamma väg, badstrand och flygfält som just nu fanns (lågt tidvatten, bilder 7). Lite från ovan kunde man se hur stor och avlång ön är med djupa skogar och oändligt lång strand. Inför landningen svepte planet på extrem låg höjd över stranden och på så sätt talade om - Flytta på er för nu ska jag landa!! Efter en brant 180 grader sväng satte piloten snabbt ned planet, bromsade in svände de sista meterna upp mot havet. Med tillräckligt utrymme för oss att kliva ur utan att bli blöt av vågorna konstaterade vi att badstranden i Järvsö är helt tillräcklig, varför har ingen provat? /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Arkiv - Brisbane
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.55
Meddelande:
Via byte av flyg i Sydney kom vi till Brisbane. 7 timmar tog det att åka över hela Australien. Brisbane, Australiens snabbast växande stad, visade sitt bästa ansikte (bild 7). Mycket mera ordning och rent än i Perth. Återhämtade oss några dygn på lyxhotell efter rätt så tufft resande. Läste böcker som Vägen till Jerusalem av Jan Guillou och Sprängaren av Liza Marklund. Såg filmer och lät oss bli rundguidad i buss tur runt stan. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother - Arkiv - Perth+ södra delarna av Western
Australia
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.52
Meddelande:
Det var faktiskt skönt att lämna Exmouth och flyga tillbaka till mera behaglig värme under 30 grader i Perth. Provade nattlivet i storstaden, åkte vattenskidor utan båt (bild 6) och via hyrbil begav oss iväg till dom södra delarna av Western Australia. Följde havet via besök vid fyrarna vid Cape Naturaliste och Cape Leeuwin (bild 6). Utsikterna var mäktiga att se. Indiska Ocianen och Södethavets möte. Tyvärr dock inga valar i sikte, lite för sent på året. Vi hamnade av en slump i publiken till en surfingtävling i Yallingup (bild 6). Fantastiskt ställe. Nog vår favorit på västkusten, hit ska vi igen... Besökte vindistrikten kring Margaret River och klättrade i Ngilgi grottorna. Åkte igenom små gulliga samhällen och skog! (bild 6) Första gången sen vi lämnade regnskogen i Cairns. Avslutade våra dagar i södra WA med utgång en lördag kväll i Perth. Jan, Magnus, Lena, Thomas, Jonas andra polisvänner vi har. Om buset tar slut i svedala så vet vi var det finns så ni klarar er e! tt! tag till..... /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother - Arkiv - Sista dagarna i Exmouth
Datum: Tisdag den 19 december 2000 5.45
Meddelande:
Under våra sista dagar i Exmouth provdök Olle vattnet på västkusten. Fantastikt mycket fisk men tyvärr hade det blåsiga vädret gjort sikten dålig (mycket sand i rörelse i vattnet). Några jättestora vattenormar, en bläckfisk och 5 hajar gjorde i alla fall de två dyken värd pengarna. Pär hyrde bil och uthyraren sa - det är dumt och farligt att åka runt på andra sidan udden för det är så mycket kängerun längs vägen. Givetvis var det första vi gjorde nästa dag. Så många så man till och med varnade för dom!? vi måste "see to belive". Stekande sol och 41 grader gjorde att vi bara såg enstaka liggande i skuggorna. Parkerade bilen vid en avsickare i det öppna landskapet där vi såg den största busken. Stor som en villa ungefär och vilket visade sig senare med en liten bäck rinnande igenom. Vi smög ett hundratal meter och hade vinden i från rätt håll. En kvist knakade och ut for, och jag överdriver inte, över 100 stycken. Som ett rödgrått hav studsade alla iväg samtidigt. En mäkti! g ! upplevelse! Denna mängd fick en att häpna och glömde allt med kamera och försök till att stoppa dom. Vi hade haft tur och kommer nog aldrig i resten av våra liv se så många kägerun samtidigt igen. /Olle o Pär

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Alla framme i Sydney
Datum: Tisdag den 19 december 2000 4.30
Meddelande:
Hej! Vill bara beratta att Mor, Far, Curt och Siv kom som beraknat dock utan bagage. I morse anlande Sussi och Henke och nu har aven det saknade bagaget kommit. Alla ar framme och mar bra, nagra dock lite trotta efter var forsta dag i Sydney. http://www.sydney.com.au /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Mona & JanErik Skytt Järvsö
Datum: Måndag den 18 december 2000 22.00
Meddelande:
Skickar lite julhälsningar till Curt och Siv. Hoppas att resan gick bra. Jobbar nu med Mona Fack och har nu fått reda på att ni nu rest på julsemester. Här snöar det lite idag så vi hoppas få en vit jul. Hälsningar från Änga, Järvsö

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Håkan & Anna
Datum: Måndag den 18 december 2000 16.11
Meddelande:
God jul i stugan, Vill bara skicka en liten julhälsning och säga att vi saknar er vid Gällöfstas julbord (det återstår 2 av våra 5, men redan nu är vi runda som julgrisar.) På torsdag ska vi gästas av familjen Korsås, och de hälsar säkert de också. Många julekramar, Anna-Karin & Håkan

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers i Sydney
Datum: Måndag den 18 december 2000 7.33
Meddelande:
Hejsan kara vanner och speciellt kusin Kicki! Vi ar inte i odemarken utan har for nagra dagar sedan kommit till Sydney efter att ha akt bil ner fran Brisbane. Var lathet med hemsidan beror mest pa att vi har inlett var julledighet tidigt i ar ("semester" 100%)... Vi ska om nagon timme bege oss till flygplatsen i Sydney for att mota Mor, Far, Siv och Curt. Sussi och Henke lat meddela att deras flyg fran Kopenhamn till Bangkok blev forsenat och dom missade anslutande flyg och overnattar just nu i Bangkok... Vi kommer att fira Jul i Nelson Bay, nagra timmars resa norr om Sydney, dar vi hyrt ett hus. Vill passa pa att onska alla en riktigt God Jul och Gott Nytt ar! /Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Kicki och Mattias
Datum: Lördag den 16 december 2000 23.53
Meddelande:
Hej kusiner vitaminer! Hoppas ni har det bra! Ni är väl ute i ödemarken nu, antar jag, eftersom man inte sett några förändringar på hemsidan på ett tag... Sköt om er! Kram från Kicki och Mattias

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Henning,Sonja&Matilda Lindqvist
Datum: Onsdag den 13 december 2000 19.21
Meddelande:
Hejsan svejsan! Nu har vi firat Lucia idag regnet bara öser ner.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Sari o Minna
Datum: Tisdag den 12 december 2000 13.11
Meddelande:
Hej pa dig, kollade litet era sidor idag.... Looks good!!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Daisy Balkin
Datum: Måndag den 11 december 2000 1.00
Meddelande:
Hej Olle! Oh vad h'rligt det 'r att l'sa om er fantastiska resa. Som alla andra blir 'ven jag lite avundsjuk. H'r i Sthlm 'r vi i full g[ng med julmottagningar och allt bestyr. Jag tar familjen med mig p[ en veckas h'rlig badsemester till Eilat och stannar ;ver julen / du vet ju Olle vi 'r ju s[ lyckligt lottade att vi inte firar jul!!!! God Jul ^ gott nytt [r till dig, min v'n. Och njut ordentligt h'

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Janne
Datum: Fredag den 8 december 2000 21.28
Meddelande:
Efter att ha titta pa alla fina bilder kan jag konstatera att ni är ute pa ett riktigt aventyr. Bara en liten kommentar, Australien ar en av varldens stosrsta kontinenter med massor av mark. Hall er pa backen ungar. Skot om er.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Janne
Datum: Fredag den 8 december 2000 21.19
Meddelande:
Hej på er ynglingar! Mona och jag är hos Kicki och Mattias ikväll. Har grillat, ätit och druckit gott. Allt bra här hemma. Härligt att se och höra att ni har det bra. Njuuuuuuuut!!!!!!!!!!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Sara Lönberg
Datum: Torsdag den 7 december 2000 10.30
Meddelande:
Hej på er! Tack för alla fina vykort, de piggar upp i mörkret här hemma. Ni är väl på väg mot Perth snart om jag förstår saker och ting rätt, det blir säkert jättespännande. Bra surf. Har ni tid att ta en sväng över Cooper Peedy på tillbakavägen så tyckte i alla fall jag att det var en höjdare. Stora kramar, Sara

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: NilsGunnar Bergström
Datum: Onsdag den 6 december 2000 10.19
Meddelande:
Hej Olle! Lite avundsjuk, nä mycket avundsjuk blir jag! Vilken resa!!! Här i Lycksele är det inte mycket till vinter, 5 cm snö, 4 plus och mest dis och dimma. Ni är definitivt på rätt sida av jorden! Hälsningar Nisse

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Helene & Rune
Datum: Tisdag den 5 december 2000 0.14
Meddelande:
Hej! Har tittat på underbara bilder som ni lagt ut. Toppen, ni verkar ha det underbart. Sköt om er Down under. Helene

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Mattias
Datum: Måndag den 4 december 2000 19.57
Meddelande:
Hej! Mitt i allt datatrubbel visade Kicki mig era bilder och allt känns genast mycket bättre! Hellst av allt ville jag nog bli en känguru... Ha det bra! Mattias

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Thomas Pettersson
Datum: Måndag den 4 december 2000 17.44
Meddelande:
Tjena! Jag måste säga att lägga ut bilder som ni gör under resans gång,det är super. Man får en stänk av sommaren och det behövs. ha de. thompa.

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Anders Karlberg
Datum: Måndag den 4 december 2000 14.18
Meddelande:
Hej Olle! "När vintermörkret kring oss står...." heter det i psalmboken när det är Första Advent, och visst är det mörkt, men någon vinter ser vi inte ännu."Tropiskt svalt" är ett begrepp jag hört om hur man vill förklara vädret. Alltnog - Ni tycks ha det fantastiskt! Fortsätt med det! Hälsningar Anders

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Stefan Biilinger
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.58
Meddelande:
Vänner Det är tyvärr bara att erkänna att en smula avundsjuka har infunnit sig efter att set era senaste bilder. Funderar på att lägga ut bilder från min vecka i Notting Hill, London; Men vid närmare eftertanke så känns det inte lika aktuellt?!? Här hemma är det som vanligt. HKV använder fortfarande samma mall till sin glöggbjudning, dock med en annan färg i år. Kan vidare meddela från Sverige att ungdomars samhällengagemang skiftar kraftigt. Häromdagen demonstrerade 1500 Hammarby suporters för lägre biljettpriser till fotbollsmatcher!! Vart tog kampen vägen! Lev väl, och hälsa Mr. Dundee Vänligen Stefan

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Lars Jilmstad
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.58
Meddelande:
Hej, Trevligt att kunna följa era färder på detta sätt! När och om ni kommer till Wellington passa då på att ta en tur via Lower Hutt över bergen i nordost och vänd därefter kosan mot sydost. Först ett trevligt vinodlingslandskap, därefter en fantastisk öde kuststräcka som ni kan följa ända bort till yttersta fyren. Dramatiska klippstränder, mängder med sälkolonier. Klart sevärt. God Jul och Gott Nytt År!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Ulrika Lyth
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.52
Meddelande:
Tack för hälsning från Aussi. Här har vi haft 8 soltimmar totalt under hela november (all time low enligt meterologerna) så ni har inte missat något. Tur att man kan glädja sig åt lite soligare bilder från mer lyckligt lottade själar. Akta er för hajarna (inte bara delfiner har såna där fenor). Bästa hälsningar från ett novemberdepressivt Stockholm

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Kicki
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.43
Meddelande:
Hej kusiner! Ni ser ut att ha det bra! Jag blev glad när jag såg alla kängurur! Måste visa dem för Mattias när han kommer hem från jobbet. Australien är ju vårt drömland, så vi åker nog dit snart vi också! Vi pratade om Paul och Louise i helgen. Ni skulle ju åka och hälsa på dem! De bor i södra Australien någonstans. Runt Adelaide, tror jag. Jag kan ta reda på det om ni är intresserade. Vi var hemma i Skästra i helgen. Hälsade bla på farmor. Hon mår rätt bra, fast hon pratar inte så mycket som förr. Hon är gullig! Sköt om er! Kram från Kicki

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Jonas Mauritzson
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.36
Meddelande:
Hej, Häftig resa! Bara att få läsa resplanen lyste upp den mörka årstiden här hemma. Fortsatt trevlig resa...and be carful out there... /Jo

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Fredrik Hassel
Datum: Måndag den 4 december 2000 13.34
Meddelande:
Hej Ni verkar ha något bättre väder. Det var snö i Boden. God Jul!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Coral Bay
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.27
Meddelande:
Upp tidigt igen efter en blåsig natt där vi båda kröp in innomhus under nattten. Några timmars skumpande till Coral Bay. Ett fantastiskt lite ställe med klart vatten och mycket bra båttur med en "Glasbottten båt". Båtföraren var suveränt bra, snorkling på två ställen och matning av "Snappers" i 5-6 kiloklassen. Istället för hänga på Beachen tog vi oss en flygtur (bilder). Fick förutom hajar, delfiner 10-tal jättte Mantarays - stora "sting rays" fick vi flyga över en gamal norsk valstation. Över 2000 valar per år togs upp mellan 1915 och första världkriget för att få fram olja. Tidig kväll kom vi fram till vårt slutmål Exmouth för en sista avslutningsmiddag. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Block Boy
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.23
Meddelande:
Resten av dagen blev en lång resa mot nattens mål den västligaste orten i Australien, Denham. Via ett busk- och gräslandskap som påminner om gräsen mellan björkrisskog och kalfjäll i Lappland åkte vi vidare timme efter timme. Två saker skilde sig från detta busklandskap, det ena en pojke det andra en flod med pemanent vatten. Black Boy (bild) kallas en typ av träd som växer endast 5 mm per år. När det blommar skuter den ut en stång i toppen som får en bredare blomma i den övre delen. På långt avstånd ser dessa träd ut som aboriginalpojkar med spjut, där av namnet. Numera i det moderna Australien är det mera korrekt att kalla trädet "Australian grass tree" det lyckades vår guide klara av två gånger (av ca 15). Vi närmar oss Carnarvon, landskapet blir som helt förändrat. Åkermarker och ganska snabbt som i Cairns höga gröna växter massor med blommiga buskar lite regnskog rent av. Lunch vid en bananplantage gav möjlighet att kolla in denna bekanta frukt (bild). Slutmålet ble! v ! en lokal Cheep Station. Genast när vi passerat in i farmen började vi se får och kängerun. Nere på en helt öde och lång beach där farmen mötte havet såg vi solnedgången med vår fiskande guide (se bild - en av våra favorit bilder). Natten vid lägereld och sovandes under nattens alla stjärnor. -Varför begränsa sig till att sova i femstjärnigt hotell när man kan sova under 1.000-tals stjärnor frågar sig en glad Martin trots "nada" lycka i fisket. Denna natt händer det som vi vet händer ibland när vi inte har eget rum, Olle inser faktum tidigt och lämnar natthimlen för ett tomt rum i hyfsad tid. Pär däremot blir bryskt ombedd att från sitt sköna ryggläge gå och lägga sig någon annanstans av en snäll men allt för vaken, av allt snarkande, medresenär...

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Stromatolites
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.18
Meddelande:
Nästa nya ord var Stromatolites. Kanske ett Australiensiskt tuggumma undrar ni? Nej något så unikt som "Världens älsta nu levade organism". Historien om dessa "stenar" är mycket mera facinerande än att se dom (bild). För ca 4,5 miljarder år sedan formades jorden. Under denna period bestod planeten av mycket grunda hav som gav god förutsättning för denna encelliga organism att föröka sig. Detta visade sig vara mycket viktigt för vad dessa Stromatolites gör är att i enliten mängd producera syre. Man kan se små bubblor komma upp vid högvatten. Den stora mängden av dessa simpla men ack så viktiga organismer, gav några miljardtal år senare tillräcklig mängd syre på jorden för att allt annat liv skulle kunna excistera. Fräckt va!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Monkey Mia
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.15
Meddelande:
Nästa morgon, Monkey Mia som är känt för att ha "världens" mest regelbundet återkommande delfiner. Flera gånger om dagen kommer 7-10 st in för att titta på fåninga turister och få sig en mumsbit. Vår guide Martin berättade redan kvällen innan att The Rangers (vakter/informatörer) utser några få i den hundrataliga skaran att få den stora förmånen att vara den lyckliga att mata dessa inteligenta varelser med ett stycke fisk. Martin hade märkt att den vuxna person med mest barnliga beteende och utseende alltid får chansen att mata. Bilden bevisar allt! (Avundsjuka - Pärs kommentar)

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Till häst
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.12
Meddelande:
Eftermiddagen blev en av höjdarna under resan då vi kompletterade resan med en ridtur hos Big River Rance. Tillsammans med Pete, vår egen guide, tog vi våra tre hästar galloperande över längs sandstränder och över en djup flod (nästan upp till sadeln) till en halvö där vi eventuellt skulle kunna se kängrun. Begaistrade av morgonens första möte var vi ivriga att komma nära dessa mycket egendomliga djur. Med viss tur lyckades Pete leda oss rätt in i 25-talet av sorten Western Grey. Familjesvis sittande i skuggan av träden. Hur häftigt som helst! Hästarna gjorde att dom inte alls var skygga (bild). Stora hanar som skyddade familjen. Verkligt gulligt när man såg fyra ben och ett huvud sticka upp ur mammans mage. Tyvärr visar bilderna inte de bästa mötena, min talang i hästsadel och samtidigt ta bilder har stor utvecklingskapacitet för att uttrycka sig balanserat. Väl inkvarterade i Kalbarri blev det en enkel Aussie-BBQ med efterföljande utgång på lokal pub. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Murchin Gorge
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.05
Meddelande:
Efter en tidig väckning som vi missade (tur att vi packat kvällen innan) gav vi oss iväg 05.30 mot Murchison Gorge. Allt för att kunna klättra bland dalgångarna innan solen bränner allt för tufft. Efter att sett den första kängerun i vilt tillstånd (vår 3e R av fyra) stannade Martin bussen i kanten av en den slingrade flod som under tusentals år ätit sig hundratals meter ned i Limeston (slags skiffer) landskapets vackra röda färg. Denna urgropning bildande bla "Z-Bend Gorge" som vi hade som mål att klättre ned i. Med minst 1,5 liter vatten, Martin som sann Aussie guide "visiterade" alla för att förvissa sig om att alla hade minst angiven mängd vatten med sig, tog vi oss sakta ned för att bada (bild) i de sista små dammarna som floden bestod av. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Pinnacles-Geralton
Datum: Måndag den 4 december 2000 12.00
Meddelande:
Genom WAs vetegula akrar norr om Perth kom vi till vindsurfing metropolen Lancelin som oxå är känd för sina gigantiska vita sanddynor. Med "världens största 4 wheel drive" (gruppbild) for vi upp och ned i 20-30 meter höga sanddynor. Häftig speciellt om man satt längst bak, vilket vi naturligtvis gjorde. Vidare till ett ställe som hade PINNACLES. Ingen aning vad det var, påminnde om namnet på billiga golfbollar. Visade sig vara upp till 4 meter höga stenpelare som bildats av sk "Lime stone". Faktorerna: vatten, stort tyngd samt tid formade vissa delar av sanden till sten, därefter har dom lättare delarna (lös sand) blåst bort och kvar blev ett helt landskap av sten pelare. Dessa blir mer och mer synliga pga mer och mer sand försvinner iväg med vinden. Till sist övernattning i Geraldton där vi träffade bla 3 vindsurfande svenska killar (annars ovanligt med nordbor överhuvud taget) som bodde i en skåpbil bland snaddynorna men kommit in till stan för mat, riktig säng, tvättn! in! g och GSM-mottagning och det fanns för det är ju WAs tredje största stad med ca 30.000 invånare. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Norrut med Travelabout Outback Adventures.
Datum: Måndag den 4 december 2000 11.43
Meddelande:
Förväntingarna var stora skulle vi ha privat chafför även denna gång? Vi var rätt så sugna på att träffa och umgås med medresenärer samt kanske få en guide med mer flexibel attityd. 19 st blev vi totalt efter en massa rundkörining i Perth + en klassisk Australien guide. Spinkig långhårig med solbrillor, läderhatt och safarikläder samt urtypiska australiensiska låga läderstövlar. Med 5 år i branchen styrde Martin (på bild med en av alla ödlor han plockade upp för att visa ingående) förutom oss, 8 britter, lika många från Switzerland samt en japansk tjej. Nu var det slut på fina hotell, uppdukade måltider och campagne när vi tittade på vackra utsikter. Nu var det "Backpackers" dvs max upplevelse till minsta möjliga kostnad. Flera av våra medresenärer hade varit ute och rest i flera år. Tagit ströjobb för att fylla på reskassan inför nästa etapp på en oänlig resa. Aktiviteter och upplevelser var viktigt men viktgast var att vara så långt hemifrån som möjligt under så lång t! id! som möjligt. De flesta från Zurich var på språkskola för att lära sig engelska. Dom kommer att få en lustig dialekt. Tysk brytning + släpande austrliensisk, där man sällan uttalar orden fullt ut. Australiensiska engelska består av så många korta slaguttryck som möjligt dvs så lite läpprörelser som möjligt. I grunden beror deta på den enkla anledningen; undvik få in de ettriga flugorna i munnen. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brother Alice Springs - Perth
Datum: Måndag den 4 december 2000 11.23
Meddelande:
Ännu en övernattning i Alice Springs för att ta morgon flyget till Perth. Timtals utsikt över ett öken- och busklandskap, röda nyanser med stora vatten tomma sjöar som i stället för blåa var vita av allt salt och mineraler som blev kvar när vattnet dunstat bort. Appropå timmar så har Northern Territory och delstaten South Austrailia en tidsskillnad på 30 minuter till Cairns och 1,5 timmar till Perth. Ser rätt festligt ut när vi såg 6 st klockor i en hotellreception. Ni vet New York, London, Bangkok etc. Alice Springs stora visaren pekade åt helt motsatt håll mot de andra. Väl i 1,2 miljoner staden Perth tog vi i vanlig ordning in på hotel för att kolla in centrum. I hela Western Australia (WA = 5 ggr större än Sverige), som är den till ytan största delstaten och ca 1/3 landet totalt bor det 1,7 miljoner människor. Den tredje största staden i WA Geralton som vi kom att besöka har ca 30.000 invånare. Som ni förstår så är det mycket glest mellan människorna i WA. Efter prov! at! Perths nattliv en torsdagskväll blev det tidig start på vår organiserade tur längs kusten norrut med Travelabout Outback Adventures. Olle o Par

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: The Brothers - Guestbook november part moved
Datum: Måndag den 4 december 2000 7.10
Meddelande:
The guestbook of november 2000 you will find at http://hem.passagen.se/parfack/guestbook_2000_11.html Gastbokens inlagg under november 2000 hittar du pa http://hem.passagen.se/parfack/guestbook_2000_11.html /MVH Par och Olle

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Katta & Staffan& Christine
Datum: Lördag den 2 december 2000 22.14
Meddelande:
Hej! Nu är det snart advent, våra grannar har t o m satt ut en julgran!!! på balkongen, har de ingen känsla för traditioner eller? Vi har käkat samosas och druckit G&T, känns det igen? Inte heller den här gången gick det att beställa det antal man ville, så istället för 10 fick vi 5...nåja det var gott! Hoppas att ni har det bra och inte svettas för mycket, det gör definitivt inte vi. För övrigt är årets glögg ovanligt god...och pepparkakorna...och lussebullarna...snön skimrar på marken...skylfönstrena är fulla av glitter...Christine och Katta är också lite fulla...men vi är glada ändå... Hej då, vi hörs!